Moet ik mijn schaatsen eerst uit het vet halen voordat ik er op kan schaatsen?

Ik heb namelijk pas nieuwe schaatsen die nog in het vet zitten.
Is het nodig dit laagje er af te halen en moet de schaats na ieder gebruik weer in worden gevet of enkel in de periode waar deze niet gebruikt wordt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als de schaatsen langere tijd niet gebruikt worden, dan moet je ze in het vet (vaseline) zetten, om roesten te voorkomen. Zodra je weer gaat schaatsen moet je eerst het vet verwijderen met een schoon doekje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klassieke gezegde stelt dat de 'schaatsen in het vet' gezet moeten worden. Een achterhaald idee, vindt Van der Hoorn. "Wij doen dat niet meer. Wij raden een olieachtige substantie aan; naaimachineolie of smeer bijvoorbeeld. Als je vaseline op je schaatsen doet, zijn dat altijd grote klodders en die komen ook nog eens niet altijd waar ze moeten komen."

Wat betreft het opbergen is het advies duidelijk: het moet op een droge plek zijn. "Schaatsen roesten nu eenmaal vrij snel", stelt Van der Hoorn. "Daarom raad ik ook af om ze in stoffen hoesjes of in beschermers op te bergen, omdat dat het vocht niet in zijn geheel tegenhoudt. Gewoon opbergen met een krantje eromheen, dat is het beste."

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog steeds op de manier zoals ik het ken.