waarom schudden vogels in tegengestelde richting met hun hoofd? http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Pigeon.ogg Voor evenwicht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Meestal vertaal ik Engelse teksten, maar deze is mij te lang, sorry:

Deel 1 van 2:

There is a very good reason why pigeons 'bob' or move their heads in the way they do when walking and it's to do with helping them to see the world as clearly as possible.

Animals, including humans, move their eyes using muscles, called extra-ocular muscles, which are inserted into the edges of their eyeballs. These muscles are under both conscious and unconscious control; so you decide what you want to look at, and the mechanics of the process are fine-tuned by some clever neural networking in the brainstem.

You can demonstrate this on yourself quite simply. Your eyes can accurately track a moving object - a process known as "smooth pursuit" - and if you watch someone's eyes 'pursuing' something you'll see that they move steadily and smoothly according to the trajectory of the thing they are watching. But try creating the same smooth movement without something to pursue - it's impossible - instead your eyes will move as a series of short jerks or 'saccades'.
As a second experiment, try looking at your finger and shaking your head from side to side. Despite the rapid movement of the head you maintain a pretty clear image of your finger in front of you. This is referred to as the vestibulo-ocular reflex - the balance organs in your inner ears (the vestibular apparatus) are compensating for your head movements by moving your eyes in the opposite direction by precisely the right amount and at precisely the right speed to keep your eyes fixed on your finger.
AWM
14 jaar geleden
ik zag ooit eens op tv een wetenschaps quiz waarin de vraag was waarom kippen altijd met hun hoofd naar voren gaan en weer naar achteren.

dit doen ze zodat ze meer kunnen zien, want in tegenstelling tot de mens, die recht vooruit kan kijken, kan een kip dat niet, die kijkt in principe met bijde ogen naar de zijkant, maar om toch meer te kunnen zien schudden ze met hun hoofd. Dit was de verklaring die ze erbij gaven, en ik zie er wel het nut van in.
ik hoop je vraag enigzins te hebben beantwoord/.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duiven bewegen hun hoofd om beter te zien. Doordat hun ogen aan de zijkanten van de kop zitten hebben duiven moeite met het schatten van diepte. Wetenschappers hebben bewezen dat lopende duiven het beeld op hun netvlies fixeren door eerst hun kop naar voren te gooien, dan een plaatje te schieten en daarna hun hoofd achterna te lopen. Het hoofdschudden helpt ook bij het zien van bewegingen. De duif gooit zijn hoofd naar voren en loopt er achteraan. Even staan hoofd en ogen stil en kan de duif vaststellen of zijn omgeving beweegt.