Dat hangt ervan af, wat ze allemaal bewezen kunnen krijgen, maar ik schat de kans dat hij een straf krijgt minimaal, zelfs nul...

Hij heeft de beste advocaten, dus dan is de kans op veroordeling sowieso kleiner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je hebt niet eens GEPROBEERD om antwoord op de vraag te geven.
In je persoonlijke hersenspinsels is niemand geïnteresseerd.
Op groepsbelediging (artikel 137c wetboek van strafrecht) staat een maximale straf van een jaar cel, evenals op haatzaaien (artikel 137d). Samen levert dat iets minder dan twee jaar op, omdat je straffen niet zomaar bij elkaar mag optellen.
AWM
14 jaar geleden
Hij kan gewoon geen straf krijgen. Ik zou trouwens niet eens weten waarvoor hij dan wel een straf zou kunnen krijgen. Nederland staat er toch zo om bekend dat je hier mag zeggen wat je wilt? Daar is iedereen toch zo blij mee? Dan moeten ze ook niet zeuren als Dhr. Wilders het zijne zegt. Daarnaast is het meeste wat hij zegt ook gewoon de waarheid, maar dat mag dan weer niet gezegd worden, anders ben je gelijk weer een racist.
Vaak zegt hij dingen die veel mensen denken, maar niet durven te zeggen.

PS: Als persoon moet ik verder niet veel van Wilders hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is heel simpel. Er is een dagvaarding. De vraag is wat de maximale straf is die op de ten laste gelegde feiten staat.
Niet meer en niet minder. De uiteindelijke uitspraak kan variëren van vrijspraak tot maximale straf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bovendien is er weliswaar vrijheid van meningsuiting, maar dit gaat alleen op als je een mening uit. Dus wel "Ik vind alle agenten/marokkanen/hippies stom" en niet "alle agenten/marokkanen/hippies ZIJN stom". In het tweede geval uit je namelijk niet een mening maar breng je iets als een feit. En hiervoor kun je wel gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman: Mijn antwoord was ook duidelijk. Gezien ik straf als een onmogelijk iets schreef, komt dat dus neer op vrijspraak
@sonjaD: Jou vrije vertaling van "een mening" en "een feit" vind ik niet echt duidelijk. Het is wel een feit dat ik een duidelijke mening heb.
Zetelverlies

Toegevoegd na 1 minuut:
(met andere woorden, hij zal geen straf krijgen, en zal daarom dit proces vooral gebruiken om zetelwinst te maken. Lukt hem dat niet, dan heeft hij de maximaal mogelijke straf te pakken)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als wilders een straf krijgt dan zal dat maximaal voorwaardellijk worden en mischien een geldboete .
als de moslims zich beledigd voelen door wat wilders gezegd zou hebben dan kan ik op 1 dag wel 100 keer aangifte doen voor belediging van de moslim jegens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
netjes +1