bevroren gans, wat te doen??

Een van mijn Toulouseganzen kon vanmorgen niet lopen door bevriezingsverschijnselen. Ik heb hem in de schuur gezet waar het 4 graden is. Hij zit nu al de hele morgen met zijn kop tussen de veren, en beweegt niet.
Heeft er iemand nog goede raad?

M.vr.gr.

Gina

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sterkte met de Gans ,ik hoop dat je naar de dierenarts gaat.

Het beste antwoord

Och arm beestje.

In ieder geval zou ik hem een lekker warm plekje geven en kijken of de poten ed allemaal bewegen en doorbloed zijn. Maar zeker even de dierenarts bellen om te kijken of die er naar kan [komen] kijken.

in principe zouden ganzen goed tegen dit weer moeten kunnen en luwte op zoeken als het te winderig wordt. Dat deze bevriezingsverschijnselen heeft betekend dat die mogeijkheid wellicht niet anwezig is: Kijk even of je de ganzen ergens binnen kan laten als er geen luwte voor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Gewoon even een dierenarts bellen, die helpt je verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed dat je hem niet te warm hebt gezet.
je zou hem nog wat warm water met druivensuiker kunnen toedienen met een spuitje zonder naald.
Rieneke1
14 jaar geleden
Naar het vogelasiel brengen, die hebben daar veel meer ervaring mee. Ook al is het allemaal goed bedoeld natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik werk al ruim 14 jaar op een vogelasiel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet jij weten wat je het beste kan doen!
Rieneke1
14 jaar geleden
ik heb ook al antwoord gegeven :)
vrees alleen dat de antwoorden hier toch niet gelezen gaan worden door de vraagsteller, omdat dit weer een vraag is die via een startpagina binnenkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://eenden.startpagina.nl/prikbord/10548530/gans-bevroren#msg-10548530 alle antwoorden staan er :-)
Rieneke1
14 jaar geleden
hee, is dat nieuw weinstein?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo gaat dat normaal gezien altijd. :-)
Rieneke1
14 jaar geleden
wist ik niet, bedankt weinstein!
In erica (drenthe) hebben ze een specile ganzen opvang . daar komt hij zodra het kan tussen zijn soort genoten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat zielig zeg
je had het eigenlijk ook kunnen voorkomen het vriest al een paar weken dus je had al voorzorgsmaatregelen moeten nemen maar dat is achteraf
ga naar een dierenarts en houdt hem tot die tijd goed warm maar ga in geen enkel geval met een fohn de poten warm maken want deze kunnen heel snel verbranden
je kunt hem wel in een lekkere opgewarmde handdoek draaien en de pootjes masseren zodat de doorbloeding weer opgang komt
succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wil degene bedanken voor het minnetje maar dan moet je wel het lef hebben om erbij te zetten waarom
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan ;)
het laatste wat je met een bevroren/onderkoelde vogel moet doen is 'm goed warm zetten.
de opwarming moet juist superlangzaam gebeuren.
ook het pootjes msseren is geen strak plan bij een vogel die toch al verzwakt is.
voor je het weet raakt hij in shock en ben je verder van huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vandaag was op het nieuws dat ze bevroren flamingopoten dus wel opwarmen en masseren om de bloeddoorstroming te stimuleren
Rieneke1
14 jaar geleden
geloof wat je wil geloven.
vanuit mijn 14 jaar ervaring bij een vogelasiel zeg ik: bevroren huid is er slecht aan toe, en moet je met zachtheid behandelen, en zeker niet masseren.
hoogstens kan je heel voorzichtig een antibiotica creme aanbrengen.
verder zijn vogels ontzettend stressgevoelig.
een olievogel die je wast, kan van de stress ineens sterven.
daarom beperk ik het manipuleren van een vogel tot het minimum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom antibiotica creme smeren is er sprake van een infectie dan? mijn inziens moet je zomin mogelijk medicatie gebruiken bij je dieren.
als je die gaat smeren dan krijgt de vogel toch ook stress. en ps je raakt in shock na hevig bloed of vocht verlies. dus het beste is om ervoor te zorgen dat je vogels die normaal buiten leven een plek hebben waar ze uit de wind kunnen zitten en in bijv. een laag stro of hooi zo kun je voorkomen dat het nog vaker gebeurt.
Rieneke1
14 jaar geleden
je kan ook ab smeren ter voorkoming van een infectie bij zulke kwetsbare huid.
ik ben het met je eens dat je terughoudend moet zijn met medicatie, maar de ervaring leert dat het soms toch nodig is.
zo krijgen kattenslachtoffers standaard antibiotica, en wordt alles wat er binnenkomt ontwormd.
ook olieslachtoffers krijgen medicatie.
wat betreft shock; zo uit m'n hoofd is dat een relatief tekort aan circulerend bloedvolume.
het probleem kan in de circulatie zitten, zodat een dier toch in shock kan raken zonder dat er van ernstig bloed- of vochtverlies sprake is.
nogmaals, ik praat vanuit 14 jaar ervaring op een vogelasiel.
Zet die gans dan voor tijdje binnen. Andes lost die zich moelijk.
Succes.!