Waarom stond er in de Telegraaf op de voorpagina: Marx Rutte (in plaats van Mark Rutte)?

Ik snap het niet helemaal waarom hij zo werd genoemd, waarom werd hij genoemd naar Marx Havelaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Referentie naar Karl Marx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De beste man heet Max Havelaar, niet Marx. De referentie wordt gemaakt naar Karl Marx, een vooraanstaand communist. Daarmee wordt bedoeld dat Rutte teveel naar links wijkt om te regeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Karl Marx was een communist van het 1e uur. Omdat Rutte tegemoet komt aan bepaalde eisen van de PvdA wordt hij daarom vergeleken met Karl Marx.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, met Max (zonder r) Havelaar wil iedereen wel geassocieerd worden.

De referentie in die schrijfwijze sloeg vermoedelijk op Karl Marx, de grote Duitse denker die aan de wieg stond van het - uiteraard inmiddels zwaar mislukte - communisme, en schrijver van Das Kapital.

De grote vergaloppering van het inkomensafhankelijk willen maken van de zorgpremie is ZO een doorgeslagen communistisch idee, dat die vergelijking voor de hand ligt.

Stel je voor dat we ALLES wat je nodig hebt inkomensafhankelijk maken. Dat een brood in de supermarkt voor minima 10 cent kost, en voor iemand met een goed inkomen 15 euro. Dat benzine voor minima nog geen kwartje hoeft te kosten, voor de gewone man een tientje , en voor de rijke honderd euro.

Wat is dan nog het nut van harder werken, langer doorleren en beter je best doen, meer talenten benutten en meer uren in je werk steken ? Juist : niks nakkes nada. En een paar decennia communisme heeft ons geleerd dat het absoluut niet werkt, en dat OOK wanneer iedereen 'gelijk' verdient, er toch verschillen zijn, die (eveneens) worden bepaald door macht.

Gelukkig hebben ze dit idiote idee (waar ik zelf overigens iets béter van zou zijn geworden) laten varen, en mag hij weer gewoon Mark heten.