welke plichten hebben jongeren?

zoals identificatieplicht en leerlicht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oa leerplicht. Maar tot welke leeftijd bedoel je ongeveer?

Antwoorden (4)

Aardig en beleefd zijn voor andere / oudere mensen. Zich gedragen in openbaar gebied.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt leerplicht op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag van 8uur tot 17uur. op vrijdag van 8uur tot 16uur
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch raar? Hoef ik dan niet op school te zitten meer vrijdag om half 5? Mag ik dan gewoon weglopen? Ik ben 16
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit slaat inderdaad nergens op, waar haal je dat vandaan? Verder bestaat een rooster meestal uit ongeveer 34 lesuren van 50 min maar volgens jou heb je ALLE dagen aanwezigheidsplicht van 8-17 uur en dan bij Gods Gratie op vrijdag een uurtje minder? Dat zijn 44 uren per week!
Mensenrechten gelden voor alle kinderen en volwassenen. Het hebben van rechten impliceert dat ook alle andere kinderen en volwassenen dezelfde rechten hebben. Daarom moet je rekening houden met de rechten van anderen. Elk mensenkind heeft dus samen met rechten ook plichten.
- Als kind en jongere heb je bijvoorbeeld recht op een eigen mening, maar dat geeft je niet het recht om onbeleefd te zijn tegen je ouders of leerkrachten. Als je zegt wat je vindt, mag je anderen niet discrimineren.
- Je hebt recht op onderwijs, maar daarmee ook de plicht om naar school te gaan.
- Je hebt het recht om beschermd te worden tegen kinderarbeid, maar dat ontslaat je niet van de plicht om een handje mee te helpen in het huishouden.
- Als je met een werkgever afspreekt dat je daar komt werken, heb je recht op loon maar ook de plicht om op tijd te komen en je werk goed uit te voeren.
- Jouw ouders zijn verplicht om voor jou te zorgen tot je meerderjarig bent, maar dat betekent niet dat zij jou alles moeten geven wat jij graag wilt hebben. Jij hebt de plicht om tegenover je ouders redelijk te zijn. Als je ouders het niet eens zijn met iets wat jij gekocht hebt (een dure scooter of computer) dan kunnen zij naar de winkelier gaan en ervoor zorgen dat jouw koop wordt teruggedraaid.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je link klopt niet.
Van Dale: plicht (de; m en v; meervoud: plichten)
1 datgene waarvan men voelt dat men het moet doen
2 dat wat van iemand geëist wordt door het gezag

Tja wat wil je nu weten? De plicht zoals gedefinieerd bij 1 of bij 2. Ik ga uit van 2 gezien je voorbeelden van leerplicht en identificatieplicht. Dan is een plicht dus iets wat je MOET doen, wat geëist wordt door het gezag.

Dus je kunt vervolgd worden als je je plicht NIET doet. Je kunt natuurlijk ook vervolgd worden als je iets doet wat niet MAG, maar dat is een verbod, geen plicht.

Verder zijn er allerlei dingen die je zou kunnen zien als plicht in een samenleving (netjes zijn tegen leerkrachten en ouders en andere volwassenen) maar zolang je niet iets doet wat verboden is is het nog een plicht, iets wat je MOET doen. Zo ook bijv je eigen mening geven, dat mag, dat is je recht maar zo gauw je gaat discrimineren doe je iets wat verboden is. Je kunt niet zeggen dat het je plicht is om niet te discrimineren. Dit valt mijns inziens allemaal onder definitie 1.

Wat blijft er dan over volgens definitie 2?
* Identificatieplicht dus vanaf 14 jaar.
* Leerplicht tot je een startkwalificatie hebt of tot je 18 bent.
* Als je bent aangehouden ben je verplicht je naam en adres op te geven (ook als je nog geen identificatieplicht hebt), verder ben je dan niets verplicht (praten over wat er gebeurd is). http://www.steunpuntforensischezorg.nl/bij-politie-en-justitie/op-het-politiebureau/
* Je moet je houden aan de plichten die bij jouw leeftijd horen mbt werk/arbeid. http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/arbowet--en--regelgeving/rechten-en-plichten/jongeren.html

Verder kan ik echt geen plichten vinden zolang je geen 18 bent, zie ook hier: http://www.kinderrechten.nl/p/19/151/kinderrechten