vmbo-t is wat de kennisvakken betreft gelijk aan mavo.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om preciezer te zijn: aan het mavo-D niveau. Leerlingen met een mavo-diploma op dat niveau kunnen doorstromen naar havo-4.

Vmbo-kader is qua moeilijkheidsgraad van de kennisvakken vergelijkbaar met mavo-C.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om preciezer te zijn: aan het mavo-D niveau. Leerlingen met een mavo-diploma op dat niveau kunnen doorstromen naar havo-4.

Vmbo-kader is qua moeilijkheidsgraad van de kennisvakken vergelijkbaar met mavo-C.

Toegevoegd na 3 minuten:
Om preciezer te zijn: aan het mavo-D niveau. Leerlingen met een mavo-diploma op dat niveau kunnen doorstromen naar havo-4.

Vmbo-kader is qua moeilijkheidsgraad van de kennisvakken vergelijkbaar met mavo-C.
11 jaar geleden
Ietsje uitgebreider: de mavo is hetzelfde als vmbot. Het vmbo heeft vier leerwegen die hieronder van meest praktisch naar meest theoretisch gerangschikt staan. Kader is dus praktischer dan het vmbot of mavo. Mavo heeft meer theorie en is de weg naar de havo en een mbo4 opleiding. Met Kader ga je naar een mbo 3 of ook 4 opleiding maar vmbot is theoretisch ietsje moeilijker al zijn er overeenkomsten in de examens en lesstof.

Basisberoepsgerichte leerweg (BB) De basisberoepsgerichte leerweg is bestemd voor leerlingen die vooral praktisch ingesteld zijn. Qua theoretische belasting is deze leerweg minder zwaar dan de kaderberoepsgerichte leerweg, vandaar ook de benaming.

Kaderberoepsgerichte leerweg (KB) De kaderberoepsgerichte leerweg is voor leerlingen die theoretische kennis het liefst opdoen door praktisch bezig te zijn. De benaming verwijst naar het feit dat de leerlingen al bezig zijn met een opleiding die in zijn geheel gericht is op een functie op kaderniveau (niveau 3 of 4 in het mbo). De leerling doet examen in vier algemene vakken en een beroepsgericht vak of programma met een omvang van 960 uur. De kaderberoepsgerichte leerweg kan vaak ook geassocieerd worden met de voormalige vbo-mavo-c, waarbij vooral mavo-c wordt bedoeld. Tussen vmbo-kbl-examens en -lesstof en vmbo-tl-examens en -lesstof zijn er vaak overeenkomsten in de vragen en de moeilijkheidsgraad ervan.

Gemengde leerweg (GL) De gemengde leerweg is bedoeld voor leerlingen die op zich weinig moeite hebben met studeren, maar zich ook al gericht willen voorbereiden of oriënteren op bepaalde beroepen. De benaming ‘gemengde leerweg’ betekent dus een combinatie van theoretisch (algemeen) en praktisch (beroepsgericht) onderwijs.

Theoretische leerweg (TL) De theoretische leerweg en de sectoren van de mavo hebben, samen met de gemengde leerweg, qua cognitieve vakken, het hoogste niveau. Deze leerweg is niet gericht op een bepaalde beroepskeuze. Vandaar de benaming ‘theoretische leerweg’. De leerlingen doen examen in zes algemene vakken zoals diverse talen, geschiedenis, wiskunde enzovoorts.