Waarom beweegt mijn eend alleen met zijn kopje, en de rest van het lichaam niet?

We hebben laatst een eend gered uit het ijs. Hij zat vast. Hij beweegt nu alleen nog maar een beetje met zijn hoofdje. Zijn nek is slap, en zijn lichaam beweegt niet. We hebben hem kuikenvoer, groente en brood gegeven, thee en water laten drinken. Maar er verandert niks...

Kan ik hem nog helpen? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als de wiedeweerga de dierenambulace bellen.
Het kan zijn dat het beestje door onderkoeling verlamd is geraakt of iets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google alsjeblief op vogelopvang
in combinatie met je eigen plaatsnaam, of provincienaam.

Dat beest heeft (of had, als je al te laat was) specifieke zorg nodig.

Toegevoegd na 35 seconden:
daar is ongetwijfeld een telefoonnummer bij te vinden, en BEL die dan zo snel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken zal een eend nooit in het ijs vast vriezen, teminste als het een gezonde eend is.
Bij stevige vorst zoeken de eenden elkaar op en zemmen de hele nacht in het water om het open te houden.
Zit er ergens een eend alleen dan is het al een zieke of zwakke eend en meestal niet meer te redden.
Zeker als ik lees dat alleen zijn kopje nog beweegt.
De kans dat hij dit overleeft is erg klein.
Kijk of er een vogelopvang bij je in de buurt zit en vraag hun wat te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een goed gezonde eend heeft een beschermend verenpak, en komt niet vast te zitten op het ijs.
deze eend had dus sowieso al wat onder de leden.
het zou loodvergiftiging kunnen zijn van ingeslikte loodjes (hoe ruikt hij uit z'n bek?), maar vele andere oorzaken zijn mogelijk.
de prognose lijkt me niet geweldig vrees ik.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ik geef de eend weinig kans op overleven.
Het kan zijn dat ie zijn nek of rug heeft gebroken.
Ga eens bij een dierenarts langs of bel een vogelasiel.
Succes ermee.