Welke stip is 't donkerst?

De onderste of de bovenste?

Toegevoegd na 3 dagen:
Helaas... Niemand heeft 't goed! De onderste is 't donkerst. Er zijn twee mensen die geopperd hebben de kleur uit te lezen in een grafisch programma. Echter de ene heeft zijn antwoord ingetrokken ('t antwoord is in elk geval weer verdwenen), en bovendien beweerde die in een reactie dat 't dan nog steeds niets betekent als die onderste een andere kleurwaarde heeft (en die bewering is onjuist). En de ander noemt 't slechts in een reactie i.p.v. in een antwoord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor wie dit soort dingen leuk vinden: http://www.michaelbach.de/ot/ Bewegende lijnen die eigenlijk stilstaan.
Kleuren die er niet zijn etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een leuk weetje bij dit plaatje: Het grijze vakje bij stip1 is net zo grijs als bij stip2. Knip er met paint maar eens een stukje uit en leg ze naast elkaar ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke site Beerg. Ik ben de rest van de zaterdagavond bezig me te verwonderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet te lang naar al die wiebeldinge kijken dan krijg je koppijn :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het met paint gecheckt en het is BIJNA niet te zien. Het donkerte verschil is zeer klein. Dat maakt deze illusie ook niet grappig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heb inderdaad hoofdpijn gekregen. Maar was wel een leuke site.

Antwoorden (14)

Ze zijn allebei gelijk. Dat de ene donkerder lijkt komt omdat het een optische illusie is. We worden voor de gek gehouden door onze eigen hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei even donker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hou het op die rechts boven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie daar geen stip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pfffff..... !!!! plus ter compensatie
ik zie toch echt de bovenste als de donkerste?
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt ook, je bent niet gek ofzo hoor haha, Maar het is gewoon een optische illusie.
Kijk eens op onderstaande site en laat je lekker voor de gek houden op allerlei verschilende leuke manieren. http://www.michaelbach.de/ot/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oftewel, het lijkt zo maar het is niet zo :p
Is dat objectief bepaalbaar? Misschien is het wel zo dat de bovenste wel echt minder licht weerkaatst als wij dat zo waarnemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn echt precies even donker ; knip ze maar eens uit en leg ze op elkaar ; evenveel grijze puntjes in het wit. Dit is een hele mooie optische illusie.
Als je probeert heel wazig te kijken (ik hoef daarvoor alleen mijn bril af te zetten) zodat je het beeld van het schaakbord met en schaduw 'van je af kunt zetten; , zie je het ook met het blote oog al : precies dezelfde kleur.

Hier nog een hele mooie optische illusie : als je lang kijkt, zie je op de achtergrond een bootje verschijnen :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahahaha...punt voorMarleen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben nu al een tijdje aan het staren, en zie nog st... Oh, wacht... AH!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HAhaha ja, zo werkt het ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ha een giller.... +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's merkwaardig... Eerst 7x een plusje, en daarna 3x een minnetje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zelfs het grijs is dezelfde kleur. Goed idee van dat wazig kijken. +1
Beide stippen zijn even donker. Dit kun je checken door de afbeelding in Paint te plakken en vervolgens de helft van de ene stip over de helft van de andere te plakken. De stip heeft dan één doorlopende kleur.

Hoe het komt dat de bovenste stip donkerder lijkt?

De ganglioncellen, cellen in de retina van het menselijk oog, onderdrukken de activiteit van omringende ganglioncellen wanneer ze zelf heel actief zijn. Dit proces heet laterale inhibitie. Wanneer een ganglioncel heftig reageert ten gevolge van een helder stimulus, dan zal het activiteitsniveau van de omringende cellen verlaagd (geïnhibeerd) worden. Omdat onze indruk van lichtheid bepaald wordt door het niveau van neuronale activiteit in de ganglioncellen, zullen de hersenen de gereduceerde activiteit van geïnhibeerde cellen interpreteren als een indicatie voor minder helder licht. Omdat de ene stip door een lichtere kleur omgeven wordt (contrast), zal die stip meer geïhibeerd worden, en dus de indruk wekken donkerder te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenste lijkt donkerder, maar dat zal vast niet zo zijn, anders zou je het niet vragen ;-) Dus ik hou het op allebei gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allebei even donker :) Optical Illusion.. blijft leuk!
Heb het net behandeld met psychologie. Bladzijden vol met van dit soort illusions. (Was dan ook meteen het leukste gedeelte van het hele boek;))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenste...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je zo kijkt de onderste maar ga je verder af staan of zitten van je scherm kan je zien dat ze allebij even donker zijn!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas mmm, de bovenste is het donkerst, zal wel niet de bedoeling zijn, maar toch.
Heb de afbeelding in Photoshop geladen en de kleur gemeten. Die is van beide stippen mooi egaal, geen problemen daar.
De bovenste: Rood 209, Groen 134, Blauw 0.
De onderste: Rood 208, Groen 133, Blauw 0.
Daarmee verklaar ik de onderste stip een fractie lichter. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De onderste is ‘t donkerst.
AWM