(Raadsel v/d week).. wat moet je toch met die bandieten?

Er was eens een koning die een hele gevangenis vol bandieten had. Er wilden andere koningen op bezoek komen, maar als ze die gevangenis zien dan denken ze dat het er barst van de bandieten.

De koning wist er geen raad mee. Hij moest en zou van die diefen af, maar hoe? Hij kon ze niet vrijlaten. Hij bedacht dus dit plan:

Hij heeft twee deuren. Bij deur A wordt je opgehangen en bij deur B kon je naar buiten. Elke bandiet mocht maar één vraag aan de bewakers vragen. Die bewakers (2) staan voor de deuren. Bewaker 1 liegt altijd en bewaker 2 spreekt altijd de waarheid.

Welke vraag zorgt ervoor dat ze vrij worden gelaten? Alletwee de bewakers moeten antwoorden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het duurde even, maar het raadsel van de week is d´r weer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mochten ze niet per bewaker 1 vraag stellen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hadden we dit raadsel niet al lang al gehad? Broers, papegaaien en nu weer bandieten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa ik ken dit, dit komt ook voor in de film The Labyrinth (1986)

Het beste antwoord

Je moet vragen: "Wat zou de ander antwoorden als ik hem zou vragen welke de deur naar de vrijheid is?"

Ik kan het moeilijk uitleggen, maar het klopt wel. Ik denk nog even over een goede uitleg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Stel: Bewaker 1 liegt altijd, en bewaker 2 spreekt altijd de waarheid.

Als je aan bewaker 1 vraagt welke deur de ander zou zeggen. Dan zegt hij niet de deur die de ander (de waarheidspreker) zou zeggen, omdat hij altijd liegt. Je moet dus de de andere deur nemen als dat nummer 1 zegt.

Als je aan bewaker 2 vraagt welke deur de ander zou zeggen. Dan zegt hij de deur die de leugenaar aan zou wijzen. Je moet dus ook hier de andere deur nemen als dat hij zegt.

Het is dus niet nodig om te weten welke bewaker liegt en welke de waarheid spreekt. Je moet na het stellen van deze vraag zoiezo de andere deur nemen naar de vrijheid!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Welke deur zou je buurman me aanraden?

en neem de andere deur, dan ben je vrij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, spreekt die bewaker dan de waarheid of liegt hij? Moeilijk, hè. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is niet moeilijk... Het antwoord op mijn vraag is altijd fout en daarom kun je veilig de andere deur kiezen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee waarom de minnetjes zijn gegeven. Het antwoord is helemaal goed. Daarvoor +1 -Uitleg-
*Antwoord van de leugenaar: Deur A (omdat degene die de waarheid spreekt deur A zou zeggen).
*Antwoord van de waarheid spreker: Deur A (omdat degene die zou liegen daadwerkelijk Deur A zal zeggen). Dan neem je dus Deur B, het is in deze vraag niet relevant welke van de 2 de waarheid spreekt, als je maar niet opgehangen wordt.
Je vraagt aan de ene bewaker:
"ben ik jouw broer?"
Aan de hand van het antwoord, weet je of de andere bewaker wel of niet liegt en die vraag je dan welke deur je moet hebben.
Zo simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag maar één vraag stellen. Als je een soortgelijke vraag stelt weet je of hij liegt of niet, maar niet welke deur je moet nemen.