chianti 1976

Ik heb een chianti uit 1976 en mij is gezegt dat deze best wel wat waard is en dat ik hem met een bijzondere gelegenheid moet drinken.
Dus niet zomaar drinken of weggeven.
Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Alvast bedankt

Nicole

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als het een Italiaanse Classico Montevertine is heb je een heel duur wijntje in je kelder:180euro kost hij nu.Er bestaat ook een Amerikaanse:Fattoria Poggio, die heb je voor 21 euro. Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige wijnen worden beter naarmate ze ouder worden. Sommige Chianti's ook. Het ligt er aan welke Chianti het is, hoe deze is bewaard (bijv. of er geen zuurstof door de kurk is gekomen).

Wijnen die je lang kunt bewaren zijn op een gegeven moment wel op hun top. Daarna blijven ze een tijd stabiel en worden minder. Ik denk eerlijk gezegd niet dat je Chianti er beter op wordt.

Ik zou deze zelf bij een leuke gelegenheid drinken en hopen dat de wijn inderdaad geen kurk heeft en goed drinkbaar is. Omdat de wijn lang heeft gelegen kan je deze het beste wel decanteren (zorgen dat er goed zuurstof bij komt). Dat kan het gemakkelijkst in een karaf, maar dan is het minder leuk om de fles te presenteren. Je kunt ook de fles een tijd open laten staan, maar dan komt de zuurstof er slecht bij.