Bestaat er een vaste formule voor het oplossen van een syllogisme?

Toegevoegd na 4 minuten:
Als iemand vraagt:
1. Als het heeft geregend is de straat nat.
2. De straat is nat.
3. Conclusie: Dus, het heeft geregend.

Dit zou inderdaad kunnen kloppen maar tegelijk ook weer niet. Het is namelijk afhankelijk of ik de wereld erbuiten meeneem of niet. Binnen deze context klopt het maar als ik meeneem wat ik weet, totaal niet en daardoor ben ik een beetje in de war. Immers er kunnen legio redenen zijn waarom een straat nat is. Schoonmaken of overstroming of weet ik wat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

De redenering in jouw voorbeeld is onjuist. Dat komt door verwarring tussen het 'als'- en het 'dan'-gedeelte van de eerste zin. Wat zou moeten volgen, is:

1. Als het heeft geregend, is de straat nat.
2. Het heeft geregend.
3. Conclusie: de straat is nat.

Jouw tweede en derde zin zouden volgen als de eerste zin als volgt luidde:

1. Als de straat nat is, heeft het geregend.

Hieruit kan je correct de redenering afleiden:

2. Het heeft geregend.
3. Conclusie: de straat is nat.

Terwijl dit in de werkelijke wereld niet waar hoeft te zijn, is de redenering op zich, gegeven de premisse, volkomen juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
quod erat demonstrandum !

Andere antwoorden (3)

Nee, daarvoor zijn er teveel soorten.
Redeneren en deduceren is het devies.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ingaand op je voorbeeld: Inderdaad, de conclusie hoeft niet te kloppen, want de straat kan door iets anders nat zijn geworden. Gewoon nadenken.

Marcel van Dam zei eens in de 2e kamer:

Ik pas in mijn jas.
Mijn jas past in mijn tas.
Concusie: Ik pas in mijn tas.
AWM
14 jaar geleden
Door middel van een Venn diagram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker. Daarvoor moesten we bij het vak logica met zgn. waarheidstafels werken.
Logica houdt zich alleen bezig met de interne consistentie van de bewering. Niet met de werkelijkheid.
In dit geval is de bewerig logisch waar:
als het regent wordt de straat nat, geschreven als
p--> q
p = (T)rue en q=(T)rue (het regent en de straat is nat) = waar
p = (F)alse en q=(True) (het regent niet en de straat is toch nat = waar (want er is overstroming)

Zie de bron.