Waarom scheurt papier over de ene dimensie rechter door dan over de andere dimensie?

Als je een velletje papier met je handen over een dimensie (bijvoorbeeld de lengtezijde) zo loodrecht mogelijk probeert door te scheuren dan lukt het je vaak over een zijde, maar over de haakse zijde scheurt dit papier dan vaak schuin en onregelmatiger.

Het verschilt per type papier over welke zijde dit het meest loodrecht lukt. Maar waar komt dit door?

De persoon die het eerst het goede antwoord geeft krijgt in ieder geval 11 punten toegekend door mij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Door de richting waarin de houtvezels zich bevinden in het papier?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Papier wordt gemaakt in een papiermachine die het in banen maakt, perst en op een rol levert. Van die rol worden weer kleinere rollen gemaakt en uiteindelijk eventueel vellen. De looprichting van de rol bepaalt de richting van de vezels. Afhankelijk van de wijze waarop de vellen uit de rol gesneden zijn kan je papier met een horizontale of verticale looprichting hebben. Iets waar een drukker vaak rekening moet houden omdat dat ook de krimp bepaalt van een gedrukt vel. (zal in de looprichting meer krimpen dan in de tegenovergestelde) Kijk maar eens naar een tijdschrift op dun papier. De boven en onderzijde zijn vaak netjes recht afgesneden terwijl de rechterzijde uitstekend papier heeft. Dit komt door de verschillende krimp in deze richting.