Hoeveel kost de broek?

Een broek wordt gemaakt door kindertjes in China. Die krijgen 2 euro per maand en ze maken gemiddeld 2 broeken per dag. Ga maar even uit van 30 dagen per maand.

Een opkoper legt er 20% op en verkoopt ze vervolgens met 40% winst aan een exporteur.

Een Nederlandse importeur moet vervolgens weer 40% meer betalen dan de exporteur ervoor heeft betaald.

Een groothandel koopt ze van de exporteur en die maakt 40% winst.

De groothandel maakt 20% winst bij verkoop aan de detaillist.

De detaillist hangt ze voor de concurrerende prijs van 69 euro in de winkel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (4)

Nu doe je net alsof de detaillist er woekerwinst op maakt, maar er komen onderweg meer kosten bij. Je krijgt die broek immers niet zonder extra kosten van China naar Nederland vervoert, want dat containerschip wordt wellicht in de straat van Omman gekaapt door een stel Somalische piraten, die dan 1$ per broek vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is iedereen blij.

Die kindertjes omdat ze eten kunnen kopen zonder dat ze daarvoor de prostitutie (meisjes) of de misdaad (jongetjes) in hoeven. De opkoper, de exporteur, de importeur, de groothandel en de detaillist omdat ze er winst op maken. De consument omdat hij een mooie broek kan kopen.

Ik geef direct toe dat het beter kan als we een aantal schakels uitschakelen (mooie woordspeling). Maar zomaar zeggen dat dit niet mag omdat het kinderarbeid is, en dan simpelweg de opkoper of de Chinese exporteur boycotten - dat leidt ertoe dat de kindertjes hun baan verliezen, en daarmee hun enige mogelijkheid om op een fatsoenlijke manier aan eten te komen. Daarmee bevorder je de prostitutie en de misdaad.

Geef mij dan maar Max Havelaar en verwanten. Da's beter dan een botte boycot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is keihard en vind het jammer dat deze dingen gebeuren op deze wereld, maar het is gewoon waar wat Rotaluclac zegt. Je kunt wel overal je ogen voor sluiten, maar realistisch gezien is dit de enige waarheid.
+1
2 euro per maand voor: 2 broeken per dag, 30 dagen per maand: 60 broeken.
2/60=0,0333333
+20% +40% +40% +40% +20% = 0,1317114

13 cent? Ik doe vast iets fout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed van wel in het voorbeeld zoals gesteld is alleen het arbeidsloon gerekend, maar ook in China heeft een onderneming onkosten voor machines, gebouwen, overhead enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, en zonder die gegevens is het niet te berekenen. Wat een klote-raadsel... (sorry, Kweenie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@dounja, je bent toch lekker bezig geweest :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nobody's perfect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja, +1 voor het harde werken...
De kostprijs is op basis van deze gegevens niet te berekenen. Ik weet de grondstofprijs niet, de huur van het pand waar de broeken gemaakt worden, of wat het gebruik van 't machinepark daar per maand kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +1
ik vroeg ook niet naar de kostprijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verrek. Nu weet ik het. De broek kost 69 euro!