Regelmatig zie ik deze markeringen op de weg. Weet iemand wat het is en waar het voor dient?

Toegevoegd na 6 minuten:
oja, dit is op de op Veluwse heide in Ede..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Vervoer
27K
itsme
13 jaar geleden
Dat lijkt erg op een penalty stip op asfalt... Waar op de weg kom je die tegen? hoe groot zijn die stippen?
itsme
13 jaar geleden
midden op de weg, op een kruispunt, aan de rand, bij verkeerslichten, voor spoorwegovergangen? Ik heb geen idee waar die stippen staan in relatie tot andere wegmarkeringen.

Het beste antwoord

Dit zijn meetpunten. Ze worden vliegschijven genoemd. Het zijn belangrijke
hulpmiddelen bij het maken van gedetailleerde landkaarten en plattegronden.
Ze worden door landmeetkundige bureaus op wegen aangebracht, maar in landelijke
gebieden ook op verankerde platen in weilanden en polders. Met deze zwart-
witte 'pannekoeken' worden gebieden als het ware afgebakend. In het landschap wordt
de plaats en afstand tussen deze markeerpunten opgemeten en de coördinaten van de
witte middenstip in de cirkel bepaald.
Op kraakheldere droge dagen, als er nog geen bladeren aan de bomen zitten, worden
luchtfoto's van het landschap gemaakt, met de duidelijk zichtbare schijven als
oriëntatiepunten.
Probleem is dat door de bewegingen van het vliegtuig, de scheve stand van de camera
en de hoogteverschillen in het terrein, de schaal van de onderlinge foto's zelden gelijk
is. En met zo'n ongelijke beelden kan een kaartenmaker niet veel. Hij moet de
luchtfoto's in de juiste verhoudingen kunnen zien.
Om meetkundig correcte beelden te krijgen moet een verband gelegd worden tussen de
luchtfoto's en het landschap. Dat gebeurt aan de hand van de meetgegevens over de
vliegschijven, die vooraf op de grond zijn verzameld. Langs digitale weg worden de
foto's met hun vertekeningen omgerekend tot waarheidsgetrouwe beelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal goed.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep!

Andere antwoorden (6)

Dat kan je lezen bij http://www.goeievraag.nl/vraag/ronde-gaten-ter-grootte-cd.68334

Toegevoegd na 18 minuten:
Zijn ze plat of steken ze iets uit? In het laatste geval kunnen het Botts Dots zijn. Dat is een nieuw soort kattenogen genoemd naar dr. Elbert Botts, de technicus van het Californische departement van verkeer (Caltrans) die de methode heeft uitgevonden om markeringen met epoxyhars aan het wegoppervlak te bevestigen.
Er zijn twee soorten Botts' dots:
* ronde, witte markeringen voor de rijstrookmarkeringen,
* vierkante gekleurde reflecterende markeringen voor andere situaties.
De witte markeringen worden gebruikt om de strepen tussen de rijstroken goed aan te duiden. Deze markeringen werden in de jaren '50 en '60 ontwikkeld omdat geverfde strepen slecht zichtbaar werden bij regenval, en omdat het verven van markeringsstrepen een gevaarlijk werk was voor de wegwerkers.
Amadea
13 jaar geleden
Ik dacht dat het sensoren waren. Zodat het verkeerslicht weet dat er een auto aankomt. Dat is dan op elkaar afgestemd. Maar ik geef mijn mening voor een betere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geeft de scheiding tussen twee luchtfoto's weer volgens mij, van bovenaf gezien krijg je dus een kadrering van het onderliggende landschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit klopt wél +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan staat er toch nog vaak tekst bij?
klopt wat gezegd is.

je ziet ze in twee varianten, als witte cirkels, maar ook als witte cirkels met een metalen punt in het midden. Ik heb eens een landmeter gevraagd waar die voor zijn. Kreeg toen te horen dat de punten gebruikt worden voor detailmetingen dmv de in het wegdek aangebrachte metaalpunten, en dat ze, dus de witte punten gebruikt worden om via luchtfotoos aansluiting te maken op fotos, om overlappingen te eiken. Dus de metalen punten in het midden om lokaal detailmetingen te doen, en de witte punten om luchtfotiis te plaatsen.

Wat ik wel zie op jou foto is dat ik geen metalen middenpunt zie, dus dat zet meaan het twijgfelen, weet dus niet zeker of die witte stip ook dat is wat ik uitlegde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze punten hebben een doorsnede van ongeveer 2cm toch? Dan zijn het wel meet punten maar ik denk niet voor luchtfoto's. Deze punten worden gebruikt om bv verzakkingen te meten. De hoogte van dit punt (NAP) is vastgelegt en wordt met enige regelmaat gecontroleerd

Veel te vinden op nieuw asfalt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn kennelijk nog meer dan de aangegeven mogelijkheden. Ik trof ze hier aan met een gele cirkel om het witte hart met daarin een roestvaststalen "spijker". Hierin zat een verzonken gat geboord. Ook ik heb eens aan een landmeter gevraagd over het hoe en waarom.

Hij vertelde mij dat de stalen "spijker" werd gebruikt om het statief van de meetapparatuur na enkele jaren weer op precies dezelfde plaats te kunnen zetten. Die statieven waren volgens een DIN norm gemaakt en dus van elke fabrikant hetzelfde (op details na) zodat de meetapparatuur op dezelfde hoogte en plaats boven het wegdek kwam te staan. Zo werd op wegen met bijvoorbeeld veel zwaar landbouwverkeer eventuele verzakkingen in kaart gebracht.

Een bepaalde afstand verder (hoe veer weet ik niet meer) was weer zo'n stip met gele cirkel en rvs spijker. Hierboven werd een soort van verticale meetlat geplaatst die met een punt aan de onderkant in die spijker kwam te staan. Die meetlat stond dan in een "verdacht" stuk weg.

Op zeedijken werd hetzelfde systeem gebruikt om vervormingen in de dijk in de gaten te houden om op tijd de dijk te repareren.

Dit is al een flinke tijd geleden, zeker 25 jaar. Toen deden ze het al met een laser. Ik weet niet hoe ze het nu doen, maar misschien nog steeds zo.

Toegevoegd na 12 minuten:
Vergeten: Het ijkpunt was die rvs spijker. De stip om hem makkelijk te vinden. Tegenwoordig zal daar wel gps voor worden gebruikt.