Mag ik autorijden?

Ik heb een bril, alleen als de zon schijnt zek liever mijn zonnebril op. Mag ik dan nog autorijden?

PS: Kweet dat er zonnebrillen op sterkte te koop zijn alleen vink dat geldkloperij.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Vakantie
5.2K

Het beste antwoord

Als jij met je zonnebril niet goed kunt zien, mag je niet autorijden. Daarbij gaat het er niet alleen om of je het verkeer kunt zien, maar ook of je de borden goed en op tijd kunt lezen. Je gaat namelijk heel gevaarlijk rijden als je die borden nodig hebt en ze niet kunt lezen.

Het kan me niet schelen wat de wet ervan zegt. Ja mag gewoon niet rijden als je niet goed ziet. Da's onverantwoord. Het is immoreel. Ik durf het zelfs schofterig te noemen.

Er hoeft niet heel veel te gebeuren om zo maar een ongeluk te veroorzaken waarbij een dode en een gewonde valt. Wat zeg je dan tegen die vrouw die door jouw schuld een hoge dwarslaesie heeft opgelopen, terwijl haar man is overleden? "Och ja, ik had geen zin mijn bril op te zetten? Pech gehad hoor, kan gebeuren, toch?"

Nogmaals, als je _wel_ goed genoeg ziet, en alle borden op tijd kunt lezen, is het geen probleem.

In alle andere gevallen doe je niet alleen al die duizenden andere weggebruikers een plezier door een zonnebril op sterkte te kopen, maar ook jezelf.

Oh, en als je echt die paar tientjes er niet voor over hebt, dan kun je altijd nog van die voorzetzonneglazen kopen. Die zet je gewoon over je gewone bril heen. Je hebt ze ook in een vorm die je omhoog kan klappen als je bijvoorbeeld een tunnel inrijdt.

Ziet er misschien niet uit, maar je hebt ze alleen maar nodig als je autorijdt.

Dus doe jezelf en alle anderen een plezier. Koop die zonnebril of die voorzetglaasjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hear, hear!

Andere antwoorden (16)

Ligt eraan hoe slecht je zicht is.

Kijk, als jij maar -1 hebt en je zet een zonnebril op in plaats van een gewone bril, dan valt het verschil nog lichtjes mee. Heb je echter -8 of iets dergelijks en je verruilt je gewone bril voor een zonnebril... Nou, waarschuw mij dan van tevoren maar even, dan blijf ik thuis :)

Wat ik vroeger wel eens deed was mijn zonnebril over mijn gewone bril dragen.
Tegenwoordig heb ik lenzen, ben ik van dat geëmmer af.

Toegevoegd op 28-04-2009 22:42:11
Ik ga er nu trouwens wel van uit dat je een rijbewijs hebt he, anders is het antwoord een luid en duidelijk NEE.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Natuurlijk mag je met een bril autorijden. Alleen als je een zonnebril zonder sterkte op zet is het af te raden om auto te gaan rijden. Dit omdat je verkeer onvoldoende kan waarnemen. Het zal ook voorkomen dat je tijdens een rijles een keer je zonnebril op moet. Als de instructeur dan merkt dat je minder ziet zal deze daar zeker wat van zeggen. En je examinator zal je zelfs waarschijnlijk aan de kant zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uitdeukbedrijven en uitvaartbedrijven zijn nog een veel grotere geldkloperij, dus in dat opzicht zou je wat verstandiger kunnen zijn.
AWM
15 jaar geleden
Ik vraag me af of het geldklopperij is, zie het als een investering! Als je namelijk je bril afzet en met een zonnebril verder gaat rijden zie je dus niet sterk genoeg. Voor je het weet heb je een ongeluk en dat is pas duur..
Volgens mij kan je er een boete voor krijgen ook nog.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is dit in Nederland niet bij wet geregeld.
In landen als Spanje en Zwitserland is het zelfs verplicht om een reserve bril bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Barendborrel;

Als je een rijbewijs hebt heb je daarop al dan niet een aantekening voor brildragers, afhankelijk van de ogentest op je examen. Een zonnebril op sterkte is geen geldklopperij als je er ook maar één schadegevalletje mee voorkomt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je dat geldkloperij [sic] vink [sic], zek [sic] je toch lekker je auto aan de kant en ga je verderlopen met je zonnebril op?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar niet als ik van Maastricht naar Amsterdam moet ;)
Een zonnebril kost niet zoveel. Een verkeersbord over het hoofd zien, en ten gevolge daarvan geflitst worden of een eenrichtingsweg inrijden, is duurder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed punt +1
hee.

nee je mag niet rijden!
stel je bent betrokken bij een ongeluk dan ben jij de slechtziende en dus schuldig. de verzekering betaald ook niet de geleden kosten als je zonder je bril heb gereden.

gr
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe klopt dat. Maar als de vraagsteller inderdaad niets ziet, een ongeluk veroorzaakt, en dan snel even zijn zonnebril afzet en zijn gewone bril opzet, is er niemand die hem iets kan maken. Wordt anders als hij te gewond is om nog snel even de bril te wisselen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lijkt mij ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
hoe minimaal het ook is je mag echt niet rijden
Als je een bril nodig hebt om te kunnen autorijden. Een zonnebril op sterkte heb je als je de aanbiedingen afwacht voor een redelijke prijs. Altijd te verkiezen boven het risico dat je brokken maakt omdat je onvoldoende ziet zonder bril. Zelf koop ik mijn bril altijd in combinatie met een zonnebril op sterkte, is dan meestal gratis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eens kijken, een bril op sterkte (waardoor ik scherp kan zien) en met donkere glazen (zodat ik ondanks schittering goed de weg, stoplichten, borden en (detail) de remlichten van mijn voorganger op tijd zie).

Geldklopperij? Waar haal je het in vredesnaam vandaan? En begrijp ik nou goed dat je je bril op sterkte (die heb je verdorie niet voor niets) afzet om met een zonnebril zonder sterkte in de auto te stappen? En je vraag is alleen of dat mág? Wat wil je weten, of je een bekeuring kan krijgen voor het bewust in gevaar brengen van je mede-weggebruikers? Ik weet ineens weer waarom ik me er iedere keer dat ik in de auto stap weer over berbaas dat er zoveel idioten op de weg lijken te zitten.

Als ik jou was, rende ik vandaag nog naar Hans Anders of vergelijkbare budget-opticien om me voor een paar tientjes een zonnebril op sterkte aan te laten meten. Of een paar contactlenzen, dan kun je ook veilig met een gewone zonnebril in de auto stappen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
berbaas ---> verbaas
Nee je bent een gevaar op de weg. Maakt niet uit hoe sterke afwijking je hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nou dat lijkt me niet, maar ik mag aanemen dat je dat zelf ook kan bedenken. Je hebt een bril niet voor niets. Je ziet waarschijnlijk zonder bril slecht. Dan lijkt me het niet slim om zonder bril te gaan rijden. Volgens mij is één van de belangrijkste verkeerswetten iets in de trant van; veilgheid voorop.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het hangt er van af of je het heel erg slecht ziet dan mag het niet maar als je het een klein beetje slecht ziet dan mag het wel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als er code op je rijbewijs staat niet, zoals bij heel veel zaken. Zie de bijgevoegde pdf met coderingen die je op je rijbewijs kan krijgen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hela Hola, wat een oer hollands persoon ben je! Gierig waren ze toch??? Een zonnebril op sterkte is helemaal niet duur! (tenzij je dure wensen qua merk hebt bijv.)
Als jij een van mijn kennissen, familie-leden of vrienden zou aanrijden omdat je ze niet zag, en te gierig bent voor een zonnebril op sterkte, zou ik erg boos zijn! Stel je voor!!! Je kunt overigens nog steeds van die brillen kopen met verkleurende glazen, één bril, één prijs, één sterkte, twee kleuren! En anders neem lenzen, zoals iemand al voorstelde.

Tip: Bij Hans Anders is ieder jaar een actie, twee brillen (incl glazen) voor €150,- Wat ik persoonlijk echt niet duur vind, ook kun je "vriend van Hans" worden, je betaald €6,- per maand en kunt ieder jaar een bril uitzoeken, dat is €72,- per bril!!!

Voor ieders veiligheid, en je eigen gemoedsrust (je gaat me niet vertellen dat je nog goed zou slapen als je iemand hebt verwond oid na je eigen stommiteit...) Koop een zonnebril op sterkte!!!!!