Is er een goede manier om te leren hardlopen?

Ik heb me weer eens erges in gehandeld, begin augustus moet ik 5 kilometer hardlopen. Tot op heden heb ik me verre gehouden van dit soort dingen, maar ja.. om nu niet af te gaan is het handig om toch eens iets te gaan doen.

Gisteren een stukkie gelopen, maar binnen 10 minuten vond ik het wel even best.
Weet iemand een goede manier om te leren hardlopen zonder lid te hoeven worden van een atletiekclub ofzo??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Haha, gedeelde smart. Ik mag begin juli aan een triathlon meedoen (1/8e deel slechts, valt beetje mee dus). Hiervoor moet ik ook 5 km hardlopen en lopen is dus absoluut geen hobby van mij.

Een vriend heeft me toen gewezen op het programma start to run van Evy Gruyaerts (Vlaanderen Sportland). Die een compleet hardloopprogramma op MP3 aanbiedt, waarin in 27 lessen van 0 naar 5 kilometer hardlopen gegaan wordt.

Ik ben nu een week of 4 bezig en best trots op mijzelf, het gaat al best lekker (voor iemand die niet van hardlopen houdt).
Het is een mp3 waarin duidelijk aangegeven wordt wanneer we hoe lang gaan rennen en er wordt aangegeven wanneer je weer mag wandelen, dit alles vergezeld gaande van fijne muziek om je af te leiden van je leed.
Oke, af en toe kun je Evy wel schieten als ze weer met die zalvende zinnetjes als: "Je bent goed bezig" komt, terwijl je weet dat zij op haar luie reet zat tijdens het inspreken... maar alles bij elkaar is dit een ideaal programma.

Ik heb inmiddels (zekerheidshalve, of ik het ooit gebruik is een tweede) ook de 5-10 k versie vast gedownload.

Ik weet niet of de downloads nog online staan, je zou moeten googelen op start to run & Evy Gruyaerts.
Mocht je ze niet kunnen vinden, stuur me dan even een berichtje, dan stuur ik ze wel op op CD of ik zet ze ergens neer waar je ze wel kunt downloaden.

Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dan zal ik het maar niet online zetten. Clarabella, als je geinteresseerd bent, stuur me effe een berichtje en dan zien wel even hoe we dat hardloopprogramma bij jou krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn te vinden op het internet als BitTorrent. Onder andere the Pirate Bay linkt er naar. Ze zijn nog vrij goed verkrijgbaar. http://thepiratebay.org/torrent/4468363/

Andere antwoorden (9)

Ik zou zeker niet zo even een 'stukkie gaan lopen', en al helemaal niet als je al enigzins op leeftijd bent
Op internet zijn diverse loopschema's kosteloos te krijgen.

Hierbij wordt de nadruk gelegd op een juiste loop- rust verhouding.

Ook is goed loopschoeisel heel belangrijk. je zou kunnen overwegen naar een 'hardloopwinkel' te gaan en advies in te winnen over te kopen loopschoenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, deze opmerking was natuurlijk in 'algemene zin' bedoeld.
Bij het clubhuis van de Hell's Angels eerst tegen de pui aan piesen, vervolgens naar binnen gaan en zeggen dat je alle motors van die lelijkerds van die amateur tuf-tuf club ook heb onder gepiest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauw hoor om thumbs down te gaan geven. Weet ook wel dat dit geen antwoord is op de vraag. Maar wat is het leven zonder humor? Af en toe eens een gevat antwoord vind ik geen probleem. Ik ga er maar van uit dat de thumb down gevers geen humor hebben... Hoop niet dat ze voor de rest ook zo superserieus in het leven staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waren vast en zeker fervente motorrijders die de beelden van een ondergezeken motor op het netvlies hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Ik dacht dat ik de enige was die op verdienen van die downtjes zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, ik verzamel ook thumbs down!
Er staan op het internet diverse schema's om binnen 12 weken 5 kilometer hard te lopen.
Dit bouw je dan vaak op door middel van intervaltraining waar je begint met 15 minuten afwisselend een paar minuten te rennen en een paar minuten te wandelen.
Dit doe je in verschillende variaties waar je het rennen en de tijdsduur steeds verder uitbreidt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kop op, 5km is 20-25 minuten lopen, dus je bent al op de helft! Je kunt inderdaad eens wat met schema's gaan doen, maar voor 5km is dat wellicht niet eens nodig. En begin augustus is best nog wel even weg hoor, dus je hebt nog genoeg tijd er iets moois van te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
muziekje mee en langzaam opbouwen.en natuurlijk niet gelijk opgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer het uit en meldt je aan bij hardlopen.nl (zie bijgaande link.)
Het is gratis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kleine aanvulling op mijn bovenstaande reactie...

Begin eerst een met een paar honderd meter en hou dit een x-aantal dagen/weken vol. Ga daarna naar een km en hou dat een x-aantal dagen/weken vol. Dan op dezelfde manier 2, 3, 4 en 5 km...

En niet geheel onbelangrijk. Loop de laatste dagen niet. Gun je lichaam even rust voordat je moet presteren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin in ieder geval met wat rek en strek oefeningen en ga dan gewoon stappenderwijs lope om je spieren in ieder geval warm te laten worden.
Als je dan vervolgens gaat joggen ga dan iet als een gek in een keer heel hard rennen als je geen conditie hebt maar bouw dit rustig op.
Dit is ook belangrijk voor mensen die verder niet aan sport doen om eerst je spieren te ontwikkelen die namenlijk bescherming bieden aan je gewrichten.
Zorg ook dat je je voeten van buiten naar binnen weer neer laat komen ook om je gewrichten te ontlasten.
Nog een goede tip geen zware maaltijd voor dat je gaat lopen alleen iets lichts en minimaal een uur van te voren.
Verder nog een goede tip voor als je steken in je zij krijgt neem iets mee wat precies in je hand past en knijp daar in dit is om je bloed beter te laten doorstromen waardoor je minder last van steken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg veel oefenen, ik heb nu heel veel spierpijn doordat ik amper hardloop en dat gisteren gedaan heb... Ik skate erg veel (paar uur per dag) en daar houd ik nooit spierpijn aan over...