Rock, Paper, Scissors. Hoe werkt dat?

Naar aanleiding van de vorige vraag van MarieAnne schiet mij ineens wat te binnen wat ik eigenlijk ook al heel lang wil weten.

In Amerikaanse films of series zie je heel vaak dat men loot met Rock, Paper, Scissors. Daarbij worden steeds verschillende vingers uitgestoken. Op een gegeven moment wint er dan natuurlijk èèn, maar ik heb nooit begrepen waarom.

Wie weet dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
16.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heb je iets aan deze site: http://www.worldrps.com/ deze mensen organiseren het WK.

Het beste antwoord

Steen, papier, schaar is een bekend oud nulsomspel dat met de hand gespeeld wordt. De twee spelers tellen af en maken met de hand tegelijk de vorm van een steen (een vuist), schaar (twee uitgestoken vingers) of blad (een vlakke hand). Hierbij verslaat de steen de schaar, de schaar het blad en het blad de steen. Het wordt vaak gebruikt om te loten. Het voordeel hierbij is dat er geen derde nodig is (zoals bij een getal raden), en geen materiaal zoals bij kop of munt en een dobbelsteen rollen.

combinatie winnaar reden
steen + schaar steen de steen maakt de schaar bot
steen + papier papier papier pakt de steen in
schaar + papier schaar schaar knipt het papier

Het spel wordt soms meerdere keren achter elkaar gespeeld en de uiteindelijke winnaar is de speler die in totaal de meeste keren heeft gewonnen.

Dit spel is ook bekend onder de namen "Steen, blad, schaar", "Blad, steen, schaar", "Schaar, steen, papier", "Papier, steen, schaar" of "Papier, schaar, steen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

schaar maakt papier kapot, papier maakt steen kapot, steen maakt schaar kapot. Door je hand uit te steken in een van deze vormen is uiteindelijk als laatste de sterkste over. Als beiden steeds zelfde vorm laten zien blijft het gelijk spel.

Toegevoegd na 49 seconden:
twee vingers is schaar, vlakke hand is papier en vuist is steen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe maakt papier steen kapot? Papier omvat steen, dus papier wint van steen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het werkt overigens alleen als je met z'n tweeën bent.... met meer kan het een tijdje duren voor je er uit bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is goed +1. En tja, het moet natuurlijk iet letterlijk uitgelegd worden....
Steen papier schaar. Steen (vuist) wint van schaar (twee vingers in V) schaar wordt bot op steen. Schaar wint van papier(platte hand) papier wordt doorgeknipt. Papier wint van steen, papier wikkelt om de steen.
Op een teken steekt men tegelijkertijd een hand op in een van de drie vormen.