Bestaat de "Bermuda Driehoek" echt?

Ik ben gek op mysteries, en dit is er een van.
Is er een verklaring voor?
Ongelooflijk verhaal, maar ergens wil ik dat het waar moet zijn...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat wou ik altijd al eens weten!

Het beste antwoord

De voor mij twee meest plausibele verklaringen die ik gehoord heb over wat er zogezegd zou gebeuren binnen de bermuda driehoek is als volgt.

1) Is de verklaring die hier ook al genoemd wordt over methaangas dat het drijfvermogen van schepen en het vermogen van vliegtuigen om in de lucht te blijven aantast, maar zo mogelijk nog plausibeler:

2) Het gebied wordt zo druk bevaren en bevlogen dat er statistisch gezien helemaal niet zo veel aan de hand is als de verhalen doen geloven. Op een ruwe zee kunnen nog steeds schepen zinken, zelfs grote schepen en dat kan ondanks alle technologie heden ten dage nog steeds gebeuren zonder dat een wrak gevonden wordt. Soms wordt het nooit gevonden, soms pas veel en veel later. Omdat er zoveel verkeer is in dit gebied zullen er ook meer gevallen zijn van 'verdwijningen' die dan op basis van verhalen al gauw een eigen leven gaan leiden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een van de drukst bevaren stukken zee op aarde, dus op zich is het niet zozeer verwonderlijk dat er daar wel eens wat mis gaat. Meestal gebeurt er wat als het weer slecht is, wat je logischerwijs zou kunnen verwachten. En als er dan wat mis gaat, dan zie je de schepen nooit meer terug - dat komt volgens mij omdat deze in de tussentijd bezig zijn met het zinken naar de bodem van de oceaan.

Ik heb ergens eens gelezen dat het aantal incidenten daar zelfs lager is dan je redelijkerwijs zou mogen verwachten, iets wat waarschijnlijk komt door al die verhalen.

Bovendien zijn zelfs de voorstanders het oneens over hoe die driehoek eruit moet zien.

Al met moet ik zeggen: Ja. Je kunt een landkaart pakken, Bermuda opsporen, en er een driehoek naast leggen. Echter, het is geenszins een bijzondere locatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Bermuda driehoek opzich bestaat natuurlijk sowieso, het is namelijk een driekhoek getrokken tussen Miami, de Bermuda eilanden en Puerto Rico. Ook vinden er vermissingen plaats, voor de oorzaak daarvan zijn een aantal theorien. Bijvoorbeeld dat er grote hoeveelheden methaangas uit de oceaanbodem ontsnappen waardoor de dichtheid van het water en de lucht veranderd en schepen plotseling zinken en bij vliegtuigen de motoren geen zuurstof meer hebben of ontploffen. Een ander heeft te maken met magnetisme dat daar zwakker is waardoor het kompas naar het echte noorden wijst in plaats van naar het magnetische noorden. Verder is het gewoon een ontzettende druk gebied waardoor de kans ook groter is natuurlijk dat er iets gebeurd..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tja; tegenwoordig hoor je niet veel meer van verdwijningen daar maar toch...

Bedenk je eens dat je in een houten zeilschip door een druk bevaren stuk zee moet waar ook nog een vervelende kompas afwijking optreed (door de manier waarop aardmagnetische veldlijnen lopen en opgewekt worden wijst een kompas niet op alle plaatsen naar hetzelfde punt) en zich een enorme zeewier zee (Sargassozee) bevind. Voor ervaren zee kapiteins is dat niet zo'n ramp. Maar minder ervaren mensen kunnen daar gemakkelijk door in de problemen komen.

Als je onverhoopt door een foutje met je zeilboot in die Sargassozee (zonder gps niet al te moeilijk) terecht komen en je hebt de pech dat het niet al te hard waait kom je echt in grote problemen. Daarbij heb je in dat gebied ook behoorlijk sterke oceaan stromen en komen er regelmatig orkanen over. En hoe drukker een stuk zee bevaren wordt hoe meer ongelukken je kan verwachten... Niet in percentage maar wel in absolute getallen.

In de moderne tijd zie je ook veel dat totaal onervaren mensen met een boot de oceaan op gaan terwijl ze geen flauw idee hebben waar ze aan toe zijn. Ze hebben dan een cursus zeilen gevolgd oid. en denken dat meteen dat ze de zee wel an kunnen. Dat is vragen om problemen. En zeker in het gebied van Florida en de Bahamas zijn er nogal wat van dat soort gelegenheidszeelui. Het zijn immers nogal populaire toeristen bestemmingen. Zeker in de categorie mensen die het zich kan veroorloven een week met een zeilboot de zee op te gaan.
Veel mensen, zeker in ons arrogante westen, denken namelijk dat de zee nu minder gevaarlijk is dan 1000 jaar geleden. Alsof de zee zich aanpast aan de mens. Zie maar eens hoeveel mensen ieder jaar uit zee gehaald moeten worden omdat ze verder zwemmen dan aangegeven staat en in een stroming terecht komen. Die mensen zijn dan vervolgens nog kwaad ook. Alsof de zee een uitbater heeft die er maar voor had moeten zorgen dat die stroming er niet was.

Er is ook nog de theorie van methaan erupties waardoor het water lokaal veel minder dicht wordt waardoor schepen niet meer blijven drijven. In hoeverre dit waar is weet ik niet maar de theorie zelf is vrij plausibel.

Al met al vind ik het niet vreemd dat daar nogal wat schepen zijn verdwenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de driehoek bestaat en voor wat betreft het mysterie.......
Waar rook is is vuur.
Ongetwijfeld zullen veel verhalen aangedikt zijn maar een dergelijk verhaal heeft toch een grond.
( anders had het net zo goed de Noordzee kunnen zijn )