Ha, die Lezers;Waarom is de zee bij ons grijsgroen en op vakantie zo mooi blauw?

Er wordt wel gezegd dat die mooie vakantiezeëen de prachtige blauwe luchten weerspiegelen, maar waarom is onze zee ook op de meest stralende zomerdag nog niet half zo blauw als die op vakantie?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Bij troebel water bepaalt de verontreiniging voornamelijk de kleur die wij zien, bij helder water is het vooral de reflexie van de omgeving( de lucht) Groten delen in zeeland hebben schoon helder water en dus bij een blauwe lucht ook hemelsblauw water. Iets minder dan de vakantiezee ver weg, omdat de luchtvochtigheid daar lager is, en daardoor de lucht blauwer dus ook het water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat heeft te maken met de hoek waaronder het zonlicht in het water valt...
Valt het recht naar beneden in het water dan is het doorzichtig azuur-blauw
Valt het heel schuin in het water, dan is het ondoorzichtig donker blauw
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En tel bij bovenstaande antwoord ook nog eens slibverzadiging op en je komt een heel eind.

Onze "zee-vloeren" bestaan uit de zelfde ondergrond als het merendeel van de NL-kust: klei: dit geeft een hele boel slib als de zee in beweging is. Rond de middellandse zee en andere streken is het of zand of kiezel (minder "dwarrelende deeltjes"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door de sterke stroming dwarrelen er veel meer zand- en slibdeeltjes in het Noorzee, en dat maakt het water troebeler.