Hoe kunnen ze pitloze druiven kweken?

aangezien een pitloze druif geen pitjes heeft kan het zich ook niet voortplanten. toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
9.7K

Antwoorden (4)

In pitloze druiven zitten kleine pitjes. Als de druif groeit gaan deze pitjes stuk. Vaak zie je in de pitloze druiven nog kleine korreltjes. Dit zijn de overblijfselen van de pitjes.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een pitloze druif is een genetisch gemodificeerde druif, die artificieel wordt gekweekt. Oftewel, hij wordt door de mens voortgeplant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een druif zonder pitten kan zich inderdaad niet voortplanten. Een pitloze druif is daarom naar alle waarschijnlijkheid een F1 hybride net als zo een beetje alle groentes en fruit zijn. Dit houdt in dat de soort ontstaat na een kruizing van 2 ouderlijnen die volledig homozygoot zijn voor alle eigenschappen (dit houdt in dat als je normaal bijvoorbeeld van alle genen 2 verschillende varianten (heterozygoot) hebt de plant van alles maar 1 heeft (homozygoot) terwijl je normaal alles door elkaar hebt, soms 2 dezelfde soms 2 verschillende). Ik hoop dat dit een beetje te volgen is en je een antwoord geeft?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naast de pitloze varianten kan het ook zo zijn dat tijdens de bloei de druiven worden bespoten met het hormoon gibberaline dat de groei van de vruchtjes in werking zet. Dit hormoon ontstaat normaal gesproken bij de bevruchting.
De vrucht gaat vervolgens groeien zonder dat de pitjes groeien. De puntjes die je ziet in een pitloze druif zijn dus de onontwikkelde pitjes.

zie bron: ....Tot slot wordt opgemerkt dat pitloze druiven in commerciële teelten meestal kunstmatig worden behandeld met gibberalinen (plantaardig hormoon), teneinde de besgrootte te laten toenemen. Gewoonlijk zorgen de pitten voor de productie van gibberalinen, doch nu de pitten niet aanwezig zijn wordt dit dus met kunstmatige toediening gecompenseerd. Veel consumenten die in de supermarkt pitloze druiven kopen zullen zich dit niet realiseren....

en het voortplanten gebeurt dmv stekken...