De donderdag voor Goede Vrijdag.
Op Witte Donderdag begint het Triduum sacrum dat verder bestaat uit Goede Vrijdag en Stille Zaterdag die tijdens de Paaswake overgaat in het Paasfeest.
Op Witte Donderdag wordt het Laatste Avondmaal van Jezus en zijn apostelen herdacht.

De term "Witte Donderdag" verwijst naar de gewoonte om alle kruisbeelden en andere beelden met een wit kleed te bedekken. (Rooms-Katholiek)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op witte donderdag herdenken we het laatste avondmaal dat Jezus met de apostelen had voor hij gevangen werd genomen en gekruisigd. Hier is het sacrament van de H. communie uit voortgekomen, delen van brood en wijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens een andere bron wordt de dag Wit genoemd naar het liturgisch voorschrift, dat de mis die dag wordt opgedragen in een witte kazuifel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag is door Charlotte beantwoord.
Ik wil nog opmerken dat dit een echt rooms katolieke traditie is. Dus beslist niet Joods christelijk. Daar kent men wel stille zaterdag. De dag dat de Heere Jezus in het graf lag.