Mag de directie camera´s op de werkvloer installeren?

toezicht op de mensen

Indien er als reden o.a. genoemd wordt om het productieproces te volgen ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Het mag niet zomaar. Als er een OR is, dan dient de OR hiervoor toestemming te geven.
Is er geen OR, dan dient het management in een personeelsvergadering aan te geven dat zij dit willen doen, waarom zij dit willen doen en wat ze met de beelden gaan doen. Kijk voor de zekerheid wel nog even je arbeidscontract en het eventueel aanwezige personeelshandboek (waar de arbeidsvoorwaarden in staan) na, wat staat daar in?
In ieder geval moet het management een redelijk doel hebben (want je tast privacy aan) en er moeten duidelijke regels zijn voor het opbergen van die gegevens.
Kijk maar even op onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Alleen als hier duidelijk aanleiding voor is en dus niet zonder meer om gewoon zijn mensen in de gaten te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Werkgevers plaatsen soms een verborgen camera op de werkvloer om eventuele misdragingen van werknemers vast te kunnen leggen. Deze opnamen kunnen in een arbeidsrechtelijke procedure onder omstandigheden als onrechtmatig worden bestempeld omdat de privacy van de werknemers is geschonden. Voorts is het mogelijk dat een werkgever voor het gebruik van een verborgen camera strafrechtelijk wordt vervolgd. Wat is nu wel en wat is niet geoorloofd?
Zie voor verdere uitleg onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het opgenomen is in de huisregels - en jij hebt je middels ondertekening van je arbeidsovereenkomst met deze regels accoord verklaart - mag de werkgever dit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ligt er aan.
Ik begrijp dat men het personeel op de hoogte brengt.
Dan als men zich aan een aantal regels houdt zou het best kunnen.

Als het stiekem is dan wordt het wat anders
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een werkgever mag alleen verborgen camera’s plaatsen als de werknemers daarvan tevoren in kennis zijn gesteld.

Volgens de kantonrechter mag een werkgever met behulp van camera’s zijn werknemers controleren, mits daartoe een noodzaak bestaat.