Waarom sterft de Wim uit?

Ik heb gelezen dat de naam 'Wim' uitsterft, maar dat vind ik juist zo'n schattige naam.
WAAROM?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.8K

Antwoorden (10)

Wim is een vrij oude naam, komt van Willem. Vroeger heette iedereen Jan, Klaas of Willem maar tegenwoordig is men iets origineler met namen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toen de popcultuur naar Europa kwam maakten buitenlandse namen hun intrede. De traditionele namen, zoals Wim (kort voor Willem) verdwenen naar de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"WIM" kan ineens weer 'hot' worden. Zijn modetrents. Oude namen als Pim, Joost, Arie, Jan komen ook weer terug! Begin er zelf mee zou ik zeggen, noem je kind WIM (als het een jongetje is).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deels heeft dat natuurlijk te maken met het feit dat steeds minder van oorsprong Nederlandse mensen hun kinderen vernoemen en sneller grijpen naar een wat "modieuzere" naam (desnoods uit een boekje, sic!) maar deels natuurlijk ook met het feit dat er steeds meer kinderen geboren worden uit ouders van allochtone herkomst.

In veel grote steden is de meest geregistreerde naam voor een nieuwgeboren jongetje bijvoorbeeld Moham(m)ed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er was vroeger een kinderboek dat "Wim" heette, en dat was nogal een looser kan ik me herinnen. Wellicht dat onze generatie daarom die naam niet meer wil horen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het was een 1 april grap, hij sterft niet echt uit.
of misschien toch niet?...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, het stond in de kidsweek. Maar later hoorde je dat het een 1 april grap was! De naam Wim wordt dan misschien minder vaak gehoord maar komt nog wel degelijk vaak voor in Nederland!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De naam is tegenwoordig inderdaad een stuk minder populair. Maar het is meer een mode ding dan wat anders. Nederland heeft lange tijd erg weinig variatie gehad in namen. Nu de lijst langer wordt zie je gewoon dat nieuwere namen hun plek opeisen en moderne ouders willen graag origineel zijn en zorgen dat hun kind uniek is. Vroeger werd je meer opgevoed als onderdeel van de familie. Nu meer als uniek individu. Een veranderende naam cultuur hoort daar ook bij. Nederlanders hebben ook heel lang (ook vanuit christelijk oogpunt) weinig aandacht geschonken aan namen. Je werd genoemd naar je ouders/grootouders en daarmee uit. Het idee: doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.
En als je zelf, vader, je opa, je overgrootvader, je betovergrootvader allemaal Wim heten kan je dat natuurlijk een leuke traditie noemen maar je kan het ook onorigineel noemen.
En daarbij: een klas met 5 Wimmen, 5 Pieten, 5 Jannen ed is ook niet echt handig voor de leraar :) (als is een klas vol onuitspreekbare namen ook wel een beetje het andere uiterste natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dan noem jij je zoontje toch wim, problem solved
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het was een grap van de Kidsweek, ik neem aan dat je het daaruit gelezen hebt.