Waarom eindigen achternamen soms toch op een plaatsnaam terwijl dit niet mocht in de tijd van Napoleon?

Toen Napoleon had gezegd dat iedereen een achternaam moest hebben, had hij een decreet opgesteld waarin dit stond:
Art 2. De namen van steden zullen niet toegelaten worden als familie-namen. Als voornamen mogen worden aangenomen dezulke, die bij wet van den II germinal IIde jaar zijn toegestaan.

Maar toch kom ik mensen tegen die zo'n achternaam hebben, bijvoorbeeld: Van Oosterhout/Van Limburg

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

In de Code Napoleon werd bepaald dat iedere Nederlander verplicht werd om een achternaam aan te nemen.

De werkelijke invoering verschilde van plaats tot plaats. In Amsterdam begon men bijvoorbeeld al in 1811 terwijl men in Fiesland pas in 1812 tot registratie overging.
In 1813 werd een derde decreet uitgevaardigd. Dit gebeurde omdat er nog veel mensen waren die geen achternaam gekozen hadden. Men moest voor 1 januari 1814 een achternaam gekozen hebben.
Maar ook nu kozen een aantal mensen nog geen achternaam.
Pas veel later, in 1825 (Toen Napoleon al weg was), werd er door Koning Willem I een decreet uitgevaardigd dat iedereen die nog geen achternaam had dit binnen zes maanden moest doen.

http://www.uwpassieonline.nl/passie/sites/index.php?mid=219675&kid=3111&pagina=tekstpagina

In 1925 werd nergens gerept van het feit dat een plaatsnaam niet meer mocht.
Daarnaast staat letterlijk in het decreet van naamgeving van Napoleon (artikel 2)
"De namen van steden zullen niet toegelaten worden als familie-namen. Als voornamen mogen worden aangenomen dezulke, die bij wet van den II germinal IIde jaar zijn toegestaan."
Limburg is geen stad, dus van Limburg zou wel toegestaan moeten zijn.

http://www.republikanisme.nl/naamgeving.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, dat van Limburg had ik even over het hoofd gezien!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is maar goed dat we de achternaam van 'Hare Majesteit' de Koningin niet voluit hoeven uit te spreken, want daar zitten 25 plaatsnamen in. En eindigd inderdaad met 'van Oranje Nassau'...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk cq goed gedocumenteerd +1

Andere antwoorden (3)

Ik ken twee redenen:
1. Napolean was lang niet overal de baas.
2. Mensen konden later hun naam alsnog veranderen (bijv. NA 't Napoleon tijdperk).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In sommige gevallen hadden mensen al een achternaam (of iets wat daar op leek) vóór Napoleon kwam. Vaak waren dit adellijke families die vernoemd waren naar de plek waar ze over heersten. Dit is bijvoorbeeld het geval met mijn familie, al zijn wij allang niet meer van adel en vervallen tot de pauperstand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De achternamen zijn door de jaren heen veranderd. Zo komen bijvoorbeeld ook verschillen tussen janssen en jansen. De achternamen werden met de hand geschreven en als het dan verkeerd gespeld werd kwam het verkeerd in het archief.
Is het hebben van een achternaam niet een tijdje niet gebruikt. d.w.z. er is een tijdje niet opgeschreven hoe idereen heette? Daarna kunnen er opnieuw namen zijn opgeschreven en mochten plaatsnamen e.d. wel?