Wordt er vaak bezwaar gemaakt op een huwelijk?

Bij de huwelijksvoltrekking word gevraagd of iemand bezwaar heeft hierop.

Wordt er vaak bezwaar gemaakt? Welke redenen kunnen een huwelijk tegenhouden? (behalve dat de bruid of bruidegom reeds getrouwd is)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

De redenen:

- als één van beiden getrouwd is;
- als de bruid en bruidegom familie (regels voor hoe dichtbij je familie mag zijn wisselen per land/religie) van elkaar zijn;
- als één van beiden vreemdgaat;
- afhankelijk van religie: als één van beiden (vrouwen wordt dit traditioneel zwaarder aangerekend) geen maagd meer is;
- als bekend is dat één van de echtelieden het huwelijk aangaat onder valse voorwendselen;
- als bekend is dat één van beide echtelieden het huwelijk niet vrijwillig aangaat. (Al wordt dit lang niet in iedere cultuur/religie als een probleem gezien)

Maar op je vraag: nee, dat gebeurt niet vaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"als één van beiden vreemdgaat;"
en als ze nou allebei doen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, waar 'één van beiden' staat, mag je ook 'één van beiden, of beiden' lezen. Maar één is voldoende om een huwelijk af te blazen.

Andere antwoorden (5)

Als het goed is niet . Een huwelijk word meestal wel een tijdje van tevoren besproken en iedereen leeft er naartoe.
Als er bezwaren zouden zijn moesten die al lang bekent zijn en zou er op voorhand wel iets aan gedaan worden.
Ik heb er in ieder geval nog nooit iets over gehoord tenzij in films.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn bezwaar tussen het huwelijk tussen mijn vader en stiefmoeder werd niet serieus genomen...

Ik heb alleen wel gelijk gekregen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh waarom had je bezwaar? En zei je dat je bezwaar had tegen hun huwelijk toen het werd gevraagd?
Het gebeurd niet vaak, maar ik denk dat als een heleboel mensen eerlijk zouden zijn, maar dan bedoel ik ook, ECHT eerlijk, een heleboel huwelijken met bezwaar te maken zouden krijgen. Denk dat veel mensen uiteindelijk de dag niet willen verpesten voor het bruidspaar, maar de gang van zake liever op een andere manier had gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er iemand tegen dit huwelijk is laat hen dan nu spreken of anders voor eeuwig zwijgen...............
het gebeurt zelden of nooit dat iemand echt bezwaar heeft tegen het huwlijk wat op het punt staat zich te voltrekken. tegenwoordig mag je ook gewoon kiezn of het gevraagd word of niet.
als iemand bezwaar maakt is het meestal een gefrustreerde ex. maar het huwelijk gaat altijd door, en het is geen reden dat het dan niet meer mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het burgelijk huwelijk wordt deze vraag niet gesteld. Er is immers een ondertrouw periode geweest waarin bezwaren aangegeven kunnen worden.
Hoe het n het kerkelijk huwelijk is weet ik niet.
Maar ik denk dat je vraag gebaseerd is op amerikaanse films en series.
In de VS wordt deze vraag gesteld omdat ze daar gen ondertrouw periode zoals in nederland kennen.