Wat gaat sneller, een boek lezen, of een boek luisteren?

Rekening houdend met een gemiddelde snelheid van lezen, en vertelsnelheid van het luisterboek

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Wanneer je geen dyslect bent, gaat het boek lezen sneller. Degene die het boek voor jou voorleest, doet dat lekker langzaam zodat je alles goed kan begrijpen. Ook spreekt de verteller belangrijke woorden sneller of juist langzamer uit om je beter in het verhaal te laten komen. Jijzelf doet dit allemaal niet, en daarom zal lezen sneller gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

In de regel gaat voor een geoefende lezer, het zelf lezen van een boek stukken sneller. Omdat je niet gebonden bent aan de stem van iemand anders, maar ook omdat je -als je zelf leest, vaak woorden overslaat, en ze soms niet eens helemaal leest. Je ogen zien een paar letters en maken er meestal zelf al een woord van zonder dat je alle letters ook echt bewust gezien hebt. Zie bijvoorbeeld onderstaande zin.

kjik hier mmar eesn naar

Lees je het snel en 'in een oogopslag', dan vallen je vaak de spelfouten niet op, en zo gaat het ook als je hele lappen tekst leest.
Dus ik ben van mening dat zelf lezen een stuk sneller gaat.
Of je net zo bewust het verhaal meekrijgt, dat is weer een heel ander verhaal...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een boek lezen, voorlezen gaat ook minder snel dan zelf lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die T.I.Panda;

Als een luisterboek letterlijk alle woorden bevat die ook in het papieren exemplaar staan zul je zelf lezend waarschijnlijk sneller kunnen zijn. Maar er zijn ook luisterversies die hier en daar omwille van de voorleesbaarheid iets zijn ingekort of anders geformuleerd. In zo'n geval zou het dus best wel eens zo kunnen zijn dat het luisterboeken sneller 'uit' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lezen gaat sneller. Omdat je zelf bezig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf lezen gaat volgens mij sneller...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lezen gaat sneller. Er bestaan ook cursussen die speciaal bedoeld zijn om het nog vlugger te laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lezen gaat sneller dan een boek luisteren