Zijn de verschillende merken Acrylverf kwalitatief gelijkwaardig?

bijvoorbeeld de merken

*Van Gogh
*rembrandt
* Windsor&newton
*Old Holland

en hoe zit het met de merkloze acrylverf / de onbekende merken

zijn ze allemaal kwalitatief gelijkwaardig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De goede merken zullen gelijkwaardig zijn en in tubes van verschillende batch een hoge mate van kleurgelijkheid hebben.
Dat laatste is een heel belangrijke factor waar goedkopere merken de mist mee in gaan.
De kleurechtheid (UV bestendigheid), dekkracht, en de duurzaamheid van de drager vormen samen met de kleurzuiverheid immers de kwaliteitsfactor.
Veel pigmenten (kleurstoffen) die vroeger gebruikt werden zijn nu niet meer toegestaan , stoffen als cinnaber, schweinfurter gruhn, koperacetaten en andere zware metaalzouten, die als pigment eigenlijk zeer geschikt zijn, zijn ook soms heel erg vergiftig.
Vervangende pigmenten zijn chemisch vrijwel nooit zo stabiel als de mineralen, schildluiskleurstoffen en andere
buitengewoon kleurechte stoffen, omdat die chemisch vrijwel inert zijn.
Acryl zelf heeft een goede houdbbaarheid en is als drager op zich geschikt.
We hebben er echter nog niet zolang ervaring mee en weten dus niet wat het in honderden jaren "doet "
Ook het epoxy, wat een hoge levensverwachting heeft, verkleurt. wat voor een drager er onhandig is als je schilderijen wilt maken "voor de eeuwigheid ".
Als je vanuit die optiek kijkt is -naast een goede techniek en talent, de investering in de verf niet hetgeen de kop kost.
Mensen die goed kunnen schilderen doen er goed aan van goede merkproducten uit te gaan, deze producenten hebben veel research gedaan naar de juiste mix van pigmenten, acryl , conserveermiddelen en bindmiddelen.
Dat je de merknaam betaalt is lang niet zo extreem als bij sportschoenen, goede verf bevat kostbare grondstoffen, een goed fabricageproces en veel intrinsieke know how.
Kostbare schilderijen zijn dat immers mede door de juiste middelen te gebruiken, goede schilders waren dan ook kundige gif (ahum) kleurstoffen-mengers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ga er maar vanuit dat ze geen slechte verf verkopen
je betaald bij de bekende gewoon de merknaam
net zoals je dat doet bij een diesel spijkerbroek
die gaat net zolang mee als een van de zeeman
alleen staat daar geen diesel op

het gaat er vaak om hoe de verf aangebracht wordt
en als het dure verf is dan nemen we de tijd om het goed te doen want de verf is duur
is het goedkope dan modderen we maar wat aan want als het niet goed kopen we wel weer een nieuw potje verf