Hoe behandel je steken van de malariamug?

Ben voor de "gewone"mug altijd erg aantrekkelijk en reageer heftig op muggensteken.

Heb muggenolie voor in de tropen aangeschaft in de hoop dat de muggen mij voorbij zullen vliegen. Maar mocht ik desondanks toch gestoken worden, kan ik er dan azaron o.i.d. op smeren en helpt dat?
Wie heeft ervaring?

Preventief heb ik iets bij de GGD gekocht. Het gaat dus om het behandelen van de steken!

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (5)

Bij de apotheker lieten mijn ouders telkens voor de reis een samenstelling maken van essence de citronelle en bergamotolie. Dat deden ze op een watje en op het hoofdkussen en op de kledinG; Best eens terug checken bij de betere drogisterij of bij de apotheker. In België heb je in Antwerpen het prestigieuse Tropeninstituut dat op je vragen beter zou kunnen antwoorden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Heb aan alle adviezen wat, dus geef iedereen een duimpje en kies geen beste antwoord.
ik geloof niet dat azaron helpt tegen opgelopen malaria, niet alle muggen die je steken geven malaria. Malraia kan je beste voorkomen door kinine te slikken. Hiermee moet je beginnen voor je naar de tropen ga en nog een aantal weken doorgaan als je terug ben uit de tropen. Er zijn 3 of 4 soorten malaria te krijgen en die vereisen elk hun eigen soort kinine, vraag de dokter welk type je voor welke regio moet hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Heb aan alle adviezen wat, dus geef iedereen een duimpje en kies geen beste antwoord.
Als je bent gestoken door een malariamug, is er weinig meer dat je kunt doen. Je merkt het snel: de reactie is heel heftig (duizelen, koorts, soms hallucineren). Als dat het geval is ga je zo snel mogelijk naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis.

Kortom: voorkomen is (veel) beter dan genezen. Denk aan anti-malariamedicatie, klamboes, anti-muggenspray met DEET, lange kleding dragen, etc. Als je naar de GGD bent geweest, zullen ze je daar al hebben ingelicht of je naar een malaria-gebied gaat en malaria-preventiemedicatie hebben laten aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Heb aan alle adviezen wat, dus geef iedereen een duimpje en kies geen beste antwoord.
Muggenolie helpt niet tegen malaria. Ik neem aan dat je dat weet, dat je iets anders neemt tegen malaria (voorzover mogelijk), en dat het je hier alleen te doen is om iets tegen de muggenbult en de jeuk, ongeacht of die mug met malaria besmet was.

Preventie is het beste. Informeer bij het tropeninstituut en bij de reisleiding naar het soort muggen in jouw gebied.

Toen ik naar Zimbabwe en Botswana reisde, kwamen daar alleen muggen voor die alleen rond de schemering en in de vroege nacht actief waren. Gedurende die paar uur kon ik mij dus goed beschermen, gedurende de rest van de dag en nacht was geen bescherming nodig.

Bij bescherming kun je denken aan een klamboe. Als je een hotelkamer hebt met een ventilator aan het plafond, kun je die in een zo hoge stand zetten dat er continu een wind over je bed waait. De muggen kunnen je dan niet vinden omdat je geur en je warmte door de hele kamer verspreid worden.

's Avonds lange broek, lange mouwen, en je broekspijpen in je lange sokken stoppen. Hoewel dat niet tegen alle muggen helpt - ik heb zelf met verbazing toe zitten kijken hoe een mug op mijn sok ging zitten, en vrolijk begon mij door de sok en de daaronder zittende spijkerbroek heen te steken.

Als je middeltjes zoals citronella-olie meeneemt, probeer ze dan eerst thuis uit. Ik ben zelf allergisch tegen citronella. Als ik dat op mij smeer, of mijn kussen er een beetje mee besprenkel, of het naast mijn bed zet, gaan mijn neus en mijn keel dichtzitten. Slapen is er dan niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hallo, ik neem aan dat je geen behandeling tegen malaria zoekt maar het behandelen van de steek zelf. De gemakkelijkste methode is: Ga naar binnen rond zonsondergang gedurende ongeveer een uur. Slaap in een ruimte met airco of minimaal met een ventilator die je zacht laat draaien. Dit zal de overlast van muggenbeten al veel voorkomen. Let op!!! Echte malariamuggen steken meestal overdag en niet 's avonds of 's nachts. Als je malaria wilt voorkomen zul je in overleg met je arts of GGD preventief medicatie hiervoor moeten gebruiken. On topic: Ik heb eens gehoord dat als je enkele weken voor je reis Vitamine B preparaten eet er een grotere kans is dat muggen je voorbijvliegen en jou niet steken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor het meedenken!
Heb aan alle adviezen wat, dus geef iedereen een duimpje en kies geen beste antwoord.