Waarom staat er op de onderkant van pakken drinken en vla, van die gekleurde hokjes en vakjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.8K

Het beste antwoord

Die hokjes en vlakjes staan op het karton als het gedrukt wordt aan de zijkant. Deze worden tegelijk met het drukken van de opdruk gemaakt en passeren continu onder scanners door. Deze scanners in het drukprocess houden de kwaliteit van het drukwerk daarmee extra in de gaten.
Mocht er 1 blokje bijvoorbeeld te licht zijn dan kan het zijn dat de inkt op is. Het drukprocess zetten ze dan stop om het mankement op te lossen.
Zouden ze dit achteraf pas ontdekken dan kunnen ze weer van voren af aan beginnen.
Dit werkt dus zeer kostenbesparend voor als er een fout optreed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

wat ik ervan weet is dat dat de kleuren zijn die in het etiket/wikkel verwerkt zijn.
je ziet het ook bij een lap stof,aan de zijkant staan ook van die vakjes met de kleuren die in de stof verwerkt zijn..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de kleurijking... Dus de drukker moet zich verantwoorden met die kleuren... En als die kleuren goed zijn, mag de verpakkingkoper niet klagen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn de toegepaste kleuren(combinaties).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere full colour plaat (zoals een foto) bestaat uit vier kleuren: magenta (rood); cyaan (blauw) yellow (geel) en zwart.

Doordat deze kleuren over elkaar heen gedrukt worden (zet maar een loep op een gedrukte foto of abeelding) ontstaan alle kleuren.

Zoals hierboven al vermeld, moeten de kleuren tijdens het drukproces aan een bepaalde waarde voldoen. Anders zou het 1e pak er heel anders uitzien als het laatste pak wat gedrukt is. Voor de leverancier is het heel belangrijk dat alle pakken dezelfde uitstraling hebben. Dus er wordt gemeten met een densitometer. Deze meter zit al ingebouwd in de drukpers.

Omdat de vakjes voor de consument niet belangrijk zijn, maar er toch op moeten zitten, zijn ze op de bodem geplaatst.

Bij ander drukwerk zijn deze vakjes weggesneden aan de randen, b.v. tijdschriften.