Mag je een bewerkte google afbeelding gebruiken als boekenkaft?

een vriend van me, heeft het rare idee om een boekenkaft te maken voor niks (voor de lol).

maar nu vroegen hij en ik zich af of het is toegestaan om een plaatje van google te bewerken en dan te gebruiken (dit gaat om een echte kaft, die ook op een boek komt)

bij bewerkt kunt u denken aan:

rode kleur, word: zwart
scherper
extra effecten, zoals: rookwolken
rode strepen toevoegen

Toegevoegd na 1 uur:
de foto komt van volgende site: http://boneislandbooks.files.wordpress.com/2009/05/14851red-dragon.jpg

mijn bewerkte foto: http://img9.imageshack.us/i/blackdragonkaft.jpg/

Toegevoegd na 1 uur:
1ste plaatje is het originele plaatje
2de plaatje is bewerkt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (7)

als je er geen geld voor vraagt en alleen voor jezelf gebruikt dan mag dat wel vlgs mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld heeft er niets mee te maken, het enige criterium wat hier telt is of je het voor jezelf gebruikt of niet. Als dit boek (waar het in de vraag over gaat) is het gebruik zonder toestemming zonder meer fout, ook als deze persoon geen geld verdient aan het boek.
Officieel mag dat niet als er auteursrechten bestaan voor die afbeelding; dan zou je eerst schriftelijke toestemming van de eigenaar moeten vragen. Maar ik denk dat niemand er moeilijk over gaat doen als je die kaft niet voor commerciële doeleinden gaat gebruiken. Dat wil zeggen dat je het wel mag doen, zolang je maar geen winst wil gaan maken met die afbeelding.
En ik ben ook geen heilig boontje; vrijwel alle afbeeldingen op de voorbladen van mijn werkstukken voor school zijn recht van Google.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de eigenaar niet wilt dat de plaatjes gebruikt worden kan je ze ook niet opslaan en of kopieeren9zie bv op marktplaats)
Die plaatjes zijn dan beschermd en hebben dan een auteurs recht.Kan je de plaatjes wel kopieeren en of opslaan dan kan je die lijkt mij gewoon gebruiken omdat ze die dan niet afgeschermd hebben.Zoalang er geen bedrijfsnaam of merk op staat lijkt het me verder geen probleem.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan ook nog altijd even mailen bij contact en vragen of je dat plaatje mag gebruiken natuurlijk dan weet je het zeker!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als een eigenaar niet wil dat je zijn werk gebruikt kan het best voorkomen dat je het wel kunt opslaan, de eigenaar is namelijk meestal niet degene die het werk op internet publiceert als het om 'misbruik' van auteursrechten gaat. Met andere woorden, of een website het moeilijk of onmogelijk maakt of je een plaatje kunt downloaden is niet relevant. Zonder toestemming van de rechthebbende mag je diens werk niet hergebruiken.
Nee dat mag niet, tenzij je het zo bewerkt dat er geen relatie meer zichbaar is met het origineel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is in Nederland een kerel die ooit fotos heeft gemaakt. Iedereen die hij betrapt op gebruik van een van zijn fotos krijgt een rekening die in de duizenden loopt.

En hij komt hier mee weg.

Dus pas op wat je doet.

Maak zelf wat, net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn meerdere fotografen en andere vormen van 'auteurs' die zo bezig zijn en die laten zich over het algemeen vertegenwoordigen door bureautjes die vaker met het juridische bijltje gehakt hebben. Resultaat is inderdaad vaak een hoge schadevergoeding, soms tot wel 3, 4 of meer keer het 'normale tarief' dat de fotograaf zou hebben gehanteerd als hij zijn werk had verkocht. De rechters staan dit over het algemeen toe en maken het daarmee mogelijk dat je schade moet vergoeden die niet aannemelijk is gemaakt. Goede tip / waarschuwing dus. +1
Volgens mij kun je niet ieder plaatje kopieren, maar als het je lukt, dan zou ik zeggen, ga je gang maar niet voor de verkoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de eigenaar van het plaatje niet wil dat iemand het gebruikt, moet hij t maar niet op google zetten he.