Vliegtuig verdwijnt van radar; betekend dit dat het vliegtuig is neergestort? Of kan er ook iets anders zijn?

Bericht van 12 uur:
PARIJS - Een Frans verkeersvliegtuig van de maatschappij Air France wordt maandag vermist.

Het toestel met 215 mensen aan boord is maandag boven de Atlantische Oceaan voor de kust van Brazilië van de radar verdwenen. Dit berichtten maandag de luchthavenautoriteiten in Parijs.

Als een vliegtuig van het radar verdwijnt, dan is het vliegtuig dus niet meer te volgen? Is het vliegtuig dan neergestort of kan het ook zijn dat het gewoon uit de koers is en later weer terug komt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een radar ziet een breed gebied. Het is een soort luchtruimscanner. Een radar focusseert dus niet op een bepaald vliegtuig.

Als een vliegtuig van de radar verdwijnt, zijn er maar een paar mogelijkheden.

Het kan zijn neergestort.

Het kan een noodlanding op zee hebben gemaakt. In dat geval dobberen er nu mensen in reddingsbootjes rond.

Het kan zo laag zijn gaan vliegen, dat het "onder de radar" vliegt. Een normale radar kan namelijk niet over de horizon heen kijken. Voor een verkeersvliegtuig is dat onwaarschijnlijk.

Het kan buiten bereik van de radar zijn gekomen - dus "van het radarscherm af" zijn gevlogen. Normaal gesproken is er dan wel een andere radar die het vliegtuig oppikt. En zoiets is normaal, dus dat komt niet in het nieuws.

Het meest waarschijnlijke is de eerste mogelijkheid. Daarna de tweede. De andere mogelijkheden zijn meer theoretisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar tegenwoordig hebben ze toch internet en telefoon aan boord.
Dan weten ze toch wat er aan de hand is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Rotaluclac: Ronddobberen op zee met een verkeersvliegtuig is eigenlijk het zelfde als neerstorten. Een verkeersvliegtuig moet dezelfde landing uitvoeren als een zweefvluigtuig en komt al in de problemen met 2, 4, 6 motoren aan de vleugels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless - Een verkeersvliegtuig heeft enige kans op water te landen. We hebben dat recent gezien op de Potomac (toch?). De kans dat het lukt is echter niet groot. Als het lukt, blijft het vliegtuig een paar minuten drijven. In die paar minuten kunnen de passagiers via de nooduitgangen het vliegtuig verlagen. De glijbanen functioneren dan als reddingsboot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@firefox, als een vliegtuig neerstort of een noodlanding maakt, is er iets gigantisch mis. In zo'n situatie kun je er niet van uitgaan dat internet en telefoon nog functioneren, of dat er zelfs maar tijd is om ze te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoeld de landing op de Hudsonriver? Is natuurlijk wel verschil of het water rustig is, of (grote) golven heeft... Er is in de geschiedenis maar 1 voorbeeld bekend dat landen op zee is gelukt met een Boeing 747. Maar toen was de zee erg rustig en relatief dicht voor de kust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja, de Hudson - die bedoel ik inderdaad. En inderdaad, de kans dat het lukt is minimaal. Maar aangezien ik toch alle mogelijkheden aan het opsommen was, heb ik deze er ook maar bijgezet. Voor de volledigheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 top kan niet beter.

Andere antwoorden (4)

Een radar ziet vanaf een bepaalde hoogte alles van metaal (met enige omvang). Dus als het niet langer zichtbaar is, dan vliegt het te laag (dus onder de radar door), is geland of neergestort. Gezien het feit dat het boven de Atlantische Oceaan gebeurd is, lijkt me dat neerstorten helaas het meest waarschijnlijke scenario is. Misschien is het gelukt om een noodlanding op water te maken... Als het door een verkeerde koers buiten het bereik van de radar zou komen, dan zouden ze dit bericht mijn inziens nooit zo gepubliceerd hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me af of het bericht klopt. Van die radarschermen, dan. De grondradar werkt niet ver vanuit de kust. Ik denk dat ze radiocontact verloren zijn.
Helemaal omdat de berichten zeggen 'dat niet bekend is waar het toestel zich voor het laatst bevond', denk ik dat hij buiten het radargebied vloog. Wel erg, vrees het ergste...

Toegevoegd op 01-06-2009 12:45:44
Herstel. Er is een zoekactie op gang gekomen bi Fernando de Noronha, een Brazilanse eilanden groep. Daar is wel radar...

Toegevoegd op 01-06-2009 14:16:12
Ik blijf maar mijn antwoord aanvullen...
CNN meldt dat het toestel al buiten bereik van de radar was toen het onbereikbaar werd.
Dus het verdween wel van de radar, maar dat doen alle toestellen die ver genoeg van de kust afvliegen...
AWM
14 jaar geleden
Vliegtuigen die de oceaan overvliegen hebben zowieso geen contact meer met Radar.

Zij moeten zich op vastgestelde tijdstippen melden met positie.

men zal nietw eten waar het gebeurt is omdat men moet zoeken vanaf de positie van het laatste contact
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vliegtuig is idd neergestort, er zijn brokstukken (waaronder vliegtuigstoelen) gezien vanuit een ander vliegtuig.

De oorzaak is een samenkomst van omstandigheden, hoofdzakelijk het weer.