waarom zou je een creme smeren, als deze je huid uitdroogd?

hoor net op tv het verschil tussen een zalf en crème. Ik met mijn eczeem huid, smeer regelmatig cetomacorgrol crème, maar ik begrijp nu dat een crème de huid uitdroogd. Waarom worden er dan uberhaubt crèmes gesmeerd? Wat kun je dus het beste smeren tegen een droge huid op je lichaam en op je gezicht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Veel mensen gebruiken dagcreme en nachtcreme, omdat de huid na gebruik lekker aanvoelt, even voelt de huid soepeler en ziet er ziet er beter uit, maar veel van deze cremes bevatten ook parfum en/of een verkeerde alcohol, welke niet geschikt is voor de huid, parfum en deze alcohol zijn niet goed voor de huid, omdat deze alcohol de huid uitdroogt en parfum irriterende stoffen bevat, naast een percentage verkeerde alcohol. Gelukkig bestaan er ook cremes die deze stoffen niet bevatten en die de huid niet belasten, vaak bevatten deze producten vaseline in meer of mindere mate. Maar juist die vaseline maakt het product onprettig in gebruik, het trekt te langzaam in en laat een vettig laagje achter. Het product dat het beste helpt tegen een droge huid en dit probleem niet heeft, is naar mijn ervaring HDH,
dit is ook geschikt voor een vochtarme huid, dit product bevat geen vaseline, maar ureum. Op nummer 2 staat Sudocrem, maar het nadeel hiervan is, dat het een vette, witte laag achterlaat op de huid. Ook bevat Sudocrem een vorm van alcohol die niet schadelijk is voor de huid. Paraffine/vaseline is een prima product tegen eczeem, dit is een zalf. http://www.huidziekten.nl/formularium/opmerkingen/paraffinevaseline.htm
Zowel HDH, als Sudocrem is verkrijgbaar bij apotheek en drogisterij, Paraffine-vaseline alleen op doktersrecept (voor zover ik weet).

Of deze producten geschikt zijn voor het type eczeem dat jij hebt kun je het beste overleggen met je behandelend arts, of apotheker, het is niet verstandig zelf zonder overleg over te stappen naar een ander product, of naast de voorgeschreven producten iets anders te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"ureum"
Onderdeel van urine... ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, daar is het zelfs een groot bestanddeel van, maar koop het maar gewoon in een tubetje, of potje, als je arts het ermee eens is :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Water is ook een onderdeel van urine..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt JackD, voor het aanhalen van water, dat was ik even vergeten in mijn antwoord. Water komt ook vaak voor op de ingrediëntenlijst, dit omdat de meeste mensen wel weten dat hydrateren belangrijk is voor de huid, maar in de huidverzorging wordt met hydrateren niet het toevoegen van water bedoeld, maar juist het onttrekken aan vocht uit de huid voorkomen. Water helpt hier niet bij, water droogt de huid juist uit, wat jullie beiden al weten. Om het juiste product te vinden, moet je je echt verdiepen in de producten en weten wat er bedoeld wordt met de benamingen die aan stoffen gegeven worden.
Ik denk niet dat je de fout bij de verkopende partij moet leggen, maar bij de fabrikanten.
Bedankt voor de waardering van mijn antwoord.

Andere antwoorden (1)

Of een crème uitdroogt of niet, hangt af van de ingrediënten. Een zalf voelt vetter aan en bedekt de huid min of meer, terwijl een crème meer in de huid trekt. Cetomacrogol crème is een neutrale crème: er zit geen geneesmiddel in maar wordt gebruikt als licht vettige onderhoudscrème. Het droogt je huid dus niet uit zoals producten met zinkoxide. Je hebt ook cetomacrogol zalf: die is veel vetter en kan gebruikt worden voor een extreem droge huid.

Ik weet niet zo goed waarom er gezegd zou worden dat crèmes de huid altijd uitdrogen, want zoals gezegd hangt dat echt af van de samenstelling van de crème. Een crème is wel minder vet dan een zalf, want een zalf is een product op basis van vet en crème is een mengsel van water en vet.

Bij eczeem kan de huid trouwens zowel nat als droog zijn. Afhankelijk daarvan zal de arts een middel kiezen.

Toegevoegd na 47 minuten:
Nog een bron over neutrale zalven en crèmes e.d., als aanvulling: http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren-volgens-boek/inleidingen/inl-bases-en-indifferente-middelen (bevat ook uitleg over het verschil tussen beide en andere zaken die je aanbrengt op de huid)

Wikipedia over het verschil tussen zalf en crème: "In de farmacie wordt een onderscheid gemaakt tussen een zalf en een crème. Een crème bestaat in tegenstelling tot een zalf uit een waterfase en een vette fase (alsmede een emulgator om de waterfase en vette fase te laten mengen)." (bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zalf)