Het allerbest kan je dat gewoon niet kopen. Niet voor toiletgebruik en al helemaal niet voor gezicht en handen. Want: ze bevatten stoffen die de huid kunnen uitdrogen en die irritaties kunnen veroorzaken. Bij gevoelige mensen kunnen ze zelfs allergische reacties kunnen uitlokken. En bovendien kunnen de doekjes de rioolbuizen verstoppen omdat ze minder snel uiteenvallen dan gewoon WC-papier. Je moet ze daarom bij het restafval weggooien in plaats van door het toilet te spoelen.

Toegevoegd na 19 minuten:
Zie ook het antwoord van Azil op http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/schoonmaken-wassen/vraag/29603/normaal-toiletpapier-vochtig-toiletpapier en je zult moeten constateren dat mijn antwoord correct is!
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, die huidklachten heb ik ook regelmatig gehoord hierover, dat ze de afvoer van je toilet verstoppen is ook meerdere malen bij de consumentenprogramma's aan bod geweest. +
zondag
8 jaar geleden
Nou lekker al die doekjes bij het restafval. Dan gaan we weer terug naar de methode van de zuidelijke landen waar je gebruikt toiletpapier niet in de wc mocht gooien maar in een mandje naast de toiletpot moest deponeren. Mij niet gezien dus ik geef een min want jouw antwoord zou dan ook nog eens gelden voor vochtige babydoekjes, gezichtsdoekjes, meubeldoekjes, vloerdoekjes, make-updoekjes, schoonmaakdoekjes en weet ik veel wat nog meer voor doekjes. Die hele zooi doekjes zou ik, zo ik ze al kocht maar dat doe ik niet, wel in de afvalbak willen storten maar vochtig toiletpapier gaat bij mij onherroepelijk het riool in. Het zijn trouwens de enige vochtige doekjes die ik af en toe koop, niet voor thuis maar voor op vakantie omdat je daar gauwer de kans loopt om diarree te krijgen en misschien niet meteen een douche of bad bij de hand hebt.
Amadea
8 jaar geleden
Welk nut heeft het dan om deze vraag te stellen? Met een wensantwoord schiet je niets op.
zondag
8 jaar geleden
Ik zoek niet naar een wensantwoord maar ik vraag ook niet om een preek van jou dat ik die doekjes niet in het toilet moet gooien. Ik vraag of ik die doekjes ook voor gezicht en handen kan gebruiken. Daar je daar ook antwoord op gegeven hebt zal ik je bij een ander item waar jij op antwoordt een plus geven want mijn min hier was dus iets te kort door de bocht.
Het kan geen kwaad voor een keertje indien je geen gevoelige gezichtshuid hebt, mits je een goede kwaliteit vochtig wc papier gebruikt. De doekjes die tegenwoordig gemaakt zijn hebben veel verzorgende eigenschappen omdat de huid 'van onderen' ook gevoelig is. Vaak hebben ze nog een balsem toegevoegd die verzachtend is voor de huid.

Ik zou ze echter niet structureel als gezichtsreinigend doekje gebruiken omdat die doekjes echt voor de gezichtshuid gemaakt zijn. De gezichtshuid is kwetsbaarder en reageert daarom sneller op de meer agressieve stoffen die in wc doekjes zitten.

Voor de handen is dit minder kwalijk...die kunnen wel tegen een stootje. Je kunt ze echter beter onder de kraan houden als je toch op het toilet bent...een wc.doekje is daar relatief duur voor.

Tegenwoordig kan je trouwens de doekjes vaak ook in het toilet doorspoelen, want de nieuwste soorten zoals die van Edet zijn biologisch afbreekbaar en lossen gewoon op.
8 jaar geleden
zondag
8 jaar geleden
Ik wil ze ook niet structureel gebruiken maar als het erg heet is in Bulgarije of Turkije en ik heb die dingen in mijn tas wil ik er eentje voor mijn gezicht gebruiken alvorens ik er mijn achterste mee afveeg.
Amadea
8 jaar geleden
Neem dan een doos opfrisdoekjes mee, zoiets als http://www.zorgcomfortdekempen.nl/Nieuw-Swash-opfris-doekjes/-refreshing-Wipes-32-stuks-parfumvrij
Ik zou daar echt geen toiletpapier voor gaan gebruiken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ze zo goed oplossen, waarom mag er dan maar 1 velletje per keer worden doorgespoeld? Dit staat namelijk letterlijk in je bron.
amc
8 jaar geleden
Het is dan wel biologisch afbreekbaar, dus het zal na een tijdje oplossen, maar het is wel steviger dan gewoon wc papier en een dikke prop uit meerdere velletjes zal langer in het water liggen en bij regelmatige aanvulling van steeds meer velletjes, kan er dan toch verstopping optreden. Uit voorzorg geven ze daarom aan dat je het best eerst droog papier kunt gebruiken en als laatste een velletje vochtig.