Wat zijn natuurlijke desinfectiemiddellen in huis?

Als je thuis geen apotheekmiddelen hebt, zoals alcohol. Wat kun je thuis dan wel gebruiken, zowel voor mens als dier.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om bloed te stelpen, om scharen te desinfecteren..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Scharen kun je in kokend water desinfecteren. Om bloed te stelpen heb je pleisters en steriel verband nodig dus als je dat niet in pakjes hebt dan maar weer repen laken uitkoken.
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Je hoeft geen repen laken uit te koken: een gloeiend hete strijkbout erover zou voldoende moeten zijn.
Om 'instrumenten' als scharen en dergelijken te desinfecteren kan je ze het beste een tijdje (een minuut of 20) in kokend water leggen, het beste kan je dan nog een hogedrukpan gebruiken. Bedenk dan wel dat je ze ook weer moet laten afkoelen en als je dat niet in op een steriel oppervlak (en liefst ook in een steriele ruimte) doet dat ze dan daarna ook niet meer steriel zijn.
Voor het schoonmaken van oppervlakken zijn er verschillende schoonmaakmiddelen te koop die desinfecterend werken. Denk dan bijvoorbeeld aan chloor of middelen als dettol. Je moet dan niet verwachten dat het compleet steriel zal zijn (persoonlijk geloof ik geen barst van de 99,9% die geclaimd wordt in de reclame van dettol) maar een groot deel van alle bacteriën zal er wel mee gedood worden.

Om bloed te stelpen heb je helemaal geen desinfectiemiddelen nodig. Bloed stelpt uit zichzelf en heeft daar meestal geen hulp bij nodig; bijna kan je zeggen dat alles wat je aan middelen gebruikt eerder de bloedstelping bemoeilijkt.
De meeste wondjes houden uit zichzelf wel op met bloeden. Oppervlakkige wonden zoals schaafwonden kan je het beste niets mee doen; er vormt zich dan na een paar minuten een korst van gestelpt bloed. Die korst sluit de wond beter af dan pleisters ed.
Als een snijwondje blijft bloeden dan kan je die gewoon dichtdrukken. Dat kan met een schone doek, of een gaasje, maar dat hoeft echt niet steriel te zijn. Als je wondje na 20 minuten afdrukken nog steeds bloedt of daarna weer begint te bloeden dan kan er beter even een arts naar kijken.

Bedenk wel bij dit alles dat steriliteit in de thuisomgeving niet nodig, maar vooral ook niet mogelijk is. De afgelopen jaren zijn we in onze angst voor micro-organismen (en de daarmee komende drang naar steriliteit) nogal doorgeschoten. Zorg voor een schone leefomgeving, dat is steriel genoeg. Bedenk ook dat een mens in een écht steriele omgeving binnen een paar minuten dood zou zijn.

De komst van de steriliteit in de gezondheidszorg heeft natuurlijk veel goeds gebracht, maar dat betekende niet veel meer dan dat de dokter tussen patiënten door zijn handen waste. De situatie in een negentiende-eeuws ziekenhuis is nu eenmaal niet te vergelijken met de moderne normale thuis-omgeving. Echte steriliteit is in die tweede dan ook niet nodig; het is hooguit een geldverslindend en niet-haalbaar doel.