Hoe snel na een haarspoeling mag je weer een haarspoeling gebruiken?

Mijn haar rood laten verven en gebruik haarspoeling/kleurspoeling om de kleur intens/glanzend te houden. Nu vind ik dat na 2/3 keer wassen de kleur weer dof/licht is geworden en wil eigenlijk meteen weer een spoeling erop zetten. Is het heel schadelijk om elke 2 weken een spoeling in te zetten of moet je netjes 4 tot 6 weken wachten om je haar niet vreselijk te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

Rode haarkleuringen vervagen snel en worden snel dof of anders van kleur, de oorzaak daarvan is meestal dat het zijn glans verliest. Tijdens het kleuren van het haar worden de haarschubben geopend om de kleur het haar binnen te laten gaan, met de nabehandeling worden deze schubben weer gesloten. Als de haarschubben gesloten zijn, ontstaat de glans, door het gladde oppervlak van je haar (als de schubben niet, of niet meer, goed gesloten zijn is dat oppervlak onregelmatig). Hoe vaker je kleurt, hoe slechter de haarschubben zullen sluiten, om die reden is het niet goed voor je haar het vaak te kleuren. Een kleurspoeling die 4 tot 6 weken of langer houdt is daarom niet aan te raden vaker dan eens in de 2 á 3 maanden te gebruiken.
Om je kleur langer te behouden kun je het beste producten gebruiken die bedoeld zijn voor rood gekleurd haar, liefst met rode kleurpigmenten erin, deze producten laat je tot 10 minuten intrekken en spoel je vervolgens weer uit. Daarnaast kun je werken met uitwasbare haarkleuringen, deze houden 4 tot 6 wasbeurten, deze trekken niet in het haar, maar leggen er een laagje omheen. Nog wat tips om je kleur langer te behouden: was je haar niet vaker dan 2 keer per week met lauw water, gebruik geen föhn, krul- of stijltang, bescherm je haar tegen zon en chloorwater, gebruik regelmatig een hydraterend haarmasker en gebruik een varkensharen haarborstel (deze zorgt voor glans door de schubben glad te leggen). Voorkom het uitdrogen van je haar hiermee.
Deze producten vind je in de kapperswinkel en drogisterij, in de bron wat voorbeelden (er zijn voor iedere portemonnee soort gelijke producten te koop, welke niet allemaal te noemen zijn).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de fijne uitleg!

Andere antwoorden (1)

Indien het een echte spoeling is mag het gerust . Maar is het een semi-permanente ( verf) dan kom je in een vicieuze cirkel . Kleuren en steeds sneller op nieuw kleuren . Bijna alle producten bij de super heten spoeling maar zijn gewoon verf . Dus met ammonia en waterstof . De producten Vd super zijn ruim bemeten met die stoffen omdat het altijd moet werken . Een kapper neemt graag een laag percentage waterstof . Dus een kleurspoeling ja zo vaak als je wil maar producten die je aanmaakt of met een zgn activator ? Dat zijn semi permanenten kleuren . Gebruik een schuim kleuring om de kleur op te frissen . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad een verpakking van de drogisterij, er zit geen ammoniak in maar zo op de achterkant terug te lezen wel waterstofperoxide. Kan ik dan het beste naar een kapperswinkel gaan en daar m'n haarspoeling kopen? Of deze verpakking zonder ammoniak nog gebruiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er bestaan ook schuim kleuringen . Te koop bij de drogisterij ideaal om het mee bij te houden . Kappers verkopen niet altijd geen kleur :( Bel diverse kappers eerst op. Het nadeel van vaak waterstof gebruiken is dat de kleur steeds sneller er uit gaat . Omdat het de buiten kant vh haar er van beschadigt i ( de schubben laag . Is het percentage minder dan zeg 3 , A 4 % dan gewoon gebruiken wat je al deed . Succes. Ps kan je de waterstof niet mengen met lauw water ?!