Is een insectenbeet gevaarlijk als er een rode en warme kring om is gekomen?

Gisteren ben ik door een insect gebeten. Zag eruit als een dikke hommel maar had geen gele strepen; hij was donkerbruin tot zwart. Kan ook een kever zijn geweest maar had in ieder geval geen glanzend schild.

Ik ben niet gestoken maar dat beest heeft een hapje uit mijn huid genomen waar nu een korstje op zit. Er is een rode ovalen kring om die plek ontstaan en die wordt nog steeds groter en gloeit. Het is al meer dan 24 uur geleden en die plek doet ook geen pijn als ik er niet aan kom. Weet niet wat ik van die rode kring moet denken. De oppervlakte is inmiddels uitgegroeid tot 15x6 cm.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is niet met zekerheid te zeggen via GV; het zou een volkomen normale reactie kunnen zijn. Als je gestoken/ gebeten wordt door een insect dan laat het insect onder andere histamine achter in de huid. Hierdoor komt een ontstekingsreactie op gang die we zien als de bult; vaak zit daar nog een rode randje omheen. Nu is het de afgelopen dagen erg warm, dat betekent dat de bloedvaten is de huid wijd open staan om makkelijker warmte kwijt te kunnen raken. Dit betekent echter ook dat het histamine dat in de huid is gespoten makkelijker en sneller dan gebruikelijk zich via de bloedvaten kan verspreiden. Dit is reden waardoor insectenbeten bij warm weer vaak een uitgebreidere reactie geven dan tijdens koud weer; dat wordt dus niet veroorzaakt door andere soorten insecten. Een rode plek van 15x6 cm is erg flink, maar kan dus veroorzaakt zijn door het warme weer. Aan de andere kant kan het ook gebeuren dat er door de insectenbeet een bacterie in de huid is binnengedrongen en daar nu een infectie veroorzaakt. Zo'n infectie geeft ook een flinke (doorgaans pijnlijke) rode plek om de insectenbeet heen. Via GV is het eigenlijk onmogelijk om een goed onderscheid tussen deze twee te maken. Als de plek niet meer verder groeit dan is het waarschijnlijk een normale reactie op de beet, je kan dan gerust afwachten. Koelen en als het nodig is pijnstilling kunnen dan helpen. Als met een week de plek niet duidelijk is afgenomen dan is het wel verstandig om toch even langs je huisarts te gaan. Als de plek wel weer is gegroeid dan kan je beter toch even langs je huisarts, dat kan gewoon na het weekend. Alleen als de roodheid zo uitbreidt dat je het niet vertrouwt, als er een uitloper aan de roodheid richting lies of oksel komt, of als je koorts krijgt dan kan je beter vandaag nog naar een arts gaan.

Die rode kring en warmte zijn een reactie op de histamine die het insect achterlaat bij de beet. In principe is dit ongevaarlijk, tenzij een zwelling dusdanig hevig is dat het je belemmert goed adem te halen (in hoofd-halsgebied). Ook kan het gevaarlijk zijn als de zwelling de doorbloeding naar, en vochtafvoer van andere lichaamsdelen belemmert, dan zwelt bijv. je hand of voet veel meer op dan aan de andere kant

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100