Een semipermanente spoeling gaat minder diep je haar in dan een verf, het blijft ongeveer 6 weken in je haar, terwijl verf eruit moet groeien. Ook bevat semipermanente spoeling ook een agressief product dat het haar open moet zetten, om de kleur in je haar te laten trekken, vaak is dat ammonia. Dan is er nog een uitwasbare kleurspoeling, deze legt alleen een laagje kleur om je haar heen, daar hoeft je haar helemaal niet voor geopend en weer gesloten te worden. Je moet je haar zien als een grasspriet, bekleed met dakpannen, om een semipermanente kleuring of een verf aan te brengen, moeten de dakpannetjes omhoog, zodat ze als een kiepraam open staan, daar dringt de kleur dan in, als de kleur er in zit moeten die dakpannetjes weer plat gaan liggen, dat is niet best voor je haar, die dakpannetjes worden steeds slapper en op een dag gaan ze niet meer dicht, waardoor het haar er dof, springerig en pluizend uit gaat zien. Bij de uitwasbare kleuring is dat allemaal niet nodig, de kleur gaat om het haar heen, niet erin, het enige nadeel hiervan is, dat de kleur maximaal 8 wasbeurten houdt. Pas hier wel mee op, als je poreus of lichtblond haar hebt, dan kan de kleur, ook al is hij uitwasbaar, toch je haar intrekken, waardoor hij moeilijker uitwasbaar is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Kleurspoeling wordt voor zowel verven, semipermanente verf en uitwasbare kleuringen gebruikt, het is dus een vrij algemene naam. De uitwasbare spoeling is het minst slecht voor je haar, terwijl de verf en de semipermanente kleuring ongeveer hetzelfde effect hebben voor je haar. Echt heel slecht zijn deze ook niet meer, er komen steeds verbeteringen die ervoor zorgen dat je haar er minder van beschadigd.