hoe heten de lokken haar aan de zijkant van je hoofd?

hebben deze nog een aparte naam o.i.d.?
bijvoorbeeld joden hebben pijpenkrullen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tampel , onder de slapen boven de bakkebaarden . Dat is het woord die ik er voor ken . Ook in het Duits is er een woord die er op lijkt . Maar het woord is in ongebruik geraakt . Het woord nog gebruikt bij pruiken makers die het oude vak nog beoefenen . Dus het woord is geen gangbaar Nederlands woord . Mogelijk wel in België .

Antwoorden (1)

Die worden het "haar bij de slapen" genoemd.

Orthodoxe joden laten het haar bij de slapen groeien omdat in hun heilige boek, de Thora, staat dat zij geen haar rond de oren mogen afronden en hun baard niet kort mogen knippen. Dit interpreteren de joden zo dat ze het haar niet mogen knippen met een scheermes of pincet. Met een schaar mag het wel.
De meeste joden vinden dat ze het gebod naleven als ze hun bakkebaarden laten staan. Maar chassidische joden, een sekte met wortels in het Oost-Europa van de 18e eeuw, gaan een stapje verder. Om hun sterke geloof en culturele verbondenheid te tonen laten ze het haar voor hun oren groeien. Naar believen krullen sommigen het haar of stoppen ze de lokken achter hun oren, zodat het haar in een lus over hun wangen valt.
Amadea