Bestaat er echt zoiets als 'verstevigende creme'?

Ik wil graag weten of er wetenschappelijk bewijs is voor 'verstevigende creme' met een blijvend resultaat. Er worden veel claims gelegd op het 'verstevigend' zijn van bepaalde creme's, maar creme's kunnen toch geen bindweefsel opbouwen? Ze dringen toch niet door in de huid, dat orgaan dat bij uitstek bedoeld is om de buitenwereld buiten te houden en de rest van ons lijf 'binnen'? Of zie ik iets over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gebruik zelf deze: http://www.femail.com.au/graphics/nivea_silhouette.jpg
Niet voor gezicht, maar voor lichaam. Hier word ik niet slanker van, maar mijn huid voelt strakker en ziet er gezonder uit waardoor onregelmatigheden min of meer gecamoufleerd worden.

Het beste antwoord

Anti-verouderingscrèmes werken niet. Mensen geloven graag in sprookjes en cosmeticabedrijven verdienen daar veel geld mee. Er is echter één uitzondering: vitamine A zuur-crème. Op recept verkrijgbaar bij de apotheek.
Sinds de jaren tachtig is met een stuk of twintig - placebo-gecontroleerde - wetenschappelijke onderzoeken aangetoond dat deze crème echt effect heeft op rimpels. Van origine is het een anti-acnémiddel, maar het bleek ook een gunstige uitwerking te hebben op het huidverouderingsproces.

Vitamine A zuur, een afgeleide van vitamine A, verwijdert dode huidcellen, waardoor de huid egaler wordt. Daarbij stimuleert dit stofje de aanmaak van collageen en elastine die voor stevigheid zorgen, en vermindert het de aanwezigheid van pigmentvlekken. Ook worden enzymen die collageen en elastine afbreken geremd.

Vitamine A zuur-crème is alleen op recept verkrijgbaar bij de apotheek en wordt doorgaans vergoed door de zorgverzekeraar. Meestal wordt het als anti-acnémiddel gebruikt. Vitamine A zuur moet door een arts voorgeschreven worden omdat het de huidstructuur echt beïnvloed.

Dat het in smeersels verwerkte vitamine A zuur, ook bekend als tretinoïne, te boek staat als een medicijn is niet voor niets. In tegenstelling tot zijn veel mildere zusje retinol, dat wel in de cosmeticaschappen is te vinden, kan vitamine A zuur bij verkeerd gebruik tot flinke huidirritaties leiden. De dosering moet langzaam opgebouwd worden en altijd in combinatie met een kalmerende crème.

Cosmetica met retinol zijn zonder recept te verkrijgen. Dit is een populair ingrediënt in antirimpel crèmes, maar helaas aanzienlijk minder effectief dan tretinoïne (vitamine A zuur). Retinol is erg instabiel (kan slecht tegen licht en zuurstof) en daar komt bij dat het ook irriterend kan werken. Veel commerciële bedrijven zullen er dus voor kiezen een laag percentage te gebruiken om zo te voorkomen dat mensen gaan klagen over irritatie. Dit zal niet of nauwelijks werken. Andere vormen van vitamine A werken niet zo goed als retinol en zeker niet zo goed als tretinoïne.

Wie ondanks de mindere kanten van vitamine A zuur-crème ( kans dus op ernstige huidirritaties) toch besluit ermee aan de gang te gaan, moet overigens flink geduld oefenen. Pas na een maand of drie, vier is er enig effect te bespeuren. Succes is niet verzekerd, want niet iedere huid blijkt aan te slaan op vitamine A zuur.

Toegevoegd na 23 minuten:
Interessant programma hierover:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1232542
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Nee ik denk niet dat je iets over het hoofd ziet. Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook.
Als alles wat aangeboden werd echt zou helpen dan waren er enkel slanke gladde mensen in het straatbeeld, en als je eens rondkijkt zie je dat dat niet het geval is
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn ook veel mensen die rimpels mooi vinden, charme vinden geven... Dat plastische chirurgie werkt betekent ook niet dat iedereen het gebruikt...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mwoh LimaWhiskey, als er echt een 'quick fix' zou zijn, denk ik dat de meeste mensen daar voor zouden kiezen. Niet allemaal, maar wel de meeste.