Oogleden verbrandt, maar pas na 3 dagen rood en opgezwollen?

Elke keer als ik onder de zonnenbank/in de zon ga (en dan bedek ik mijn ogen hetzij met een zonnebankbrilletje/doekje/zonnebril) lijkt het alsof mijn oogleden verbranden. De dag zelf en de dag erna heb ik nergens last van, maar op dag 3 zijn ze rood en opgezwollen en dit duurt een week. Pijnlijk en lelijk. Ik heb dit nu al 3x gehad, en elke keer na een zonnebank bezoekje. Het is géén voedsel/make up allergie!
Wie herkent dit? En hoe kan dit? Ik smeer er calendula zalf op, want dit is het enige dat níet pijnlijk brandt!!
Nooit meer in de zon?

Wie kan me wat advies geven?
(behalve, nooit meer in de zon blabla)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.3K

Antwoorden (1)

Het kan een lichte verbranding in combinatie met een zonneallergie zijn. Bij veelvuldig gebruik van de zonnebank kan dit voorkomen. Zonneallergie komt vaker pas na enkele dagen op. Ga hier eens mee naar je huisarts, zodat uitgezocht kan worden of dat zo is. direct koelen (wattenschijfjes gedrenkt in koud water, of komkommerschijfjes op je ogen) na verbranding voorkomt veel ellende.
Calendula zalf, gebruik liever creme of gel op de verbranding, kun je beter pas doen als de brand eruit is, omdat de zalf voorkomt dat de brand eruit kan. Zalf gaat vaak lopen bij warmte van de huid, waardoor het in je ogen kan lopen, wat daar weer onnodige last veroorzaakt.