ik heb kleine bultjes op mijn gezicht die ik niet voel en die je alleen ziet in het licht, is dit acne? de huid onder mijn ogen is ook erg oneven en v

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
ga eens naar een schoonheidsspecialist

Antwoorden (2)

Keratosis Pilaris, ook wel anservel genoemd, is een veel voorkomende huidaandoening die ruwe plekken en kleine, acne-achtige bultjes veroorzaakt, meestal op de armen, dijen, wangen en billen. Keratosis Pilaris bultjes zijn meestal wit, soms rood, en veroorzaken over het algemeen geen pijn of jeuk. Keratosis Pilaris kan frustrerend zijn omdat het moeilijk te behandelen is. Keratosis Pilaris is echter niet geen ernstige aandoening en verdwijnt meestal vanzelf voor de 30-jarige leeftijd. Tot die tijd kunnen voorgeschreven medicijnen en zelfzorg maatregelen het uiterlijk van Keratosis Pilaris verbeteren.
Keratosis pilaris kan op elke leeftijd voorkomen, maar het komt vooral vaak voor bij jonge kinderen. Tekenen en symptomen van Keratosis Pilaris kunnen onder andere zijn:
Kleine witte of rode bultjes, meestal op de bovenarmen, benen, billen of wangen
Droge, ruwe en soms jeukende huid in de aangetaste gebieden met met bultjes
Verslechtering in de winter, wanneer de luchtvochtigheid laag is en de huid de neiging heeft om uit te drogen
Keratosis pilaris kan zich beperken tot individuele, schuurpapier-achtige bultjes die op kippenvel lijken. In sommige gevallen kunnen de bultjes ontstoken raken en tot littekenvorming leiden, vooral op het gezicht.
Keratosis pilaris verdwijnt meestal van zelf, geleidelijk aan.

Keratosis pilaris wordt niet als een ernstige medische aandoening gezien en de behandeling is meestal niet nodig. Echter, wanneer u zich zorgen maakt over het uiterlijk van uw huid, raadpleeg dan uw huisarts of een dermatoloog. De arts kan dan vrij snel een diagnose op basis van de uiterlijke kenmerken van uw huid stellen en een passende behandeling voorschrijven.
Keratosis pilaris is een resultaat van de opbouw van keratine – een harde eiwit dat de huid beschermt tegen schadelijke stoffen en infecties. De keratine vormt een schilferige “stop” die de opening van de haarfollikel blokkeert. Wanneer er veel van deze “stoppen” vormen, veroorzaakt dit plekken van ruwe en hobbelige huid.
De reden voor de overmatige opbouw van keratine is onbekend maar kan optreden in samenhang met genetische ziekten of andere huidaandoeningen, zoals atopisch eczeem. Keratosis pilaris komt ook voor bij mensen zonder gezondheidsproblemen. Droge huid heeft de neiging te verergeren door deze aandoening.

Je kunt hier weinig aan doen, maar ga voor een huidanalyse eens naar een schoonheidsspecialiste, zodat je zeker weet wat het is en wat er aan te doen valt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het gerstekorrels zijn! Google het even! Niks ernstig. Dit kan je makkelijk laten weghalen bij de schoonheidsspecialiste.