Wat zijn factoren die het klitten van haar veroorzaken?

Sinds een tijdje klit mijn haar ontzettend.
Wat kan de oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
28.6K

Antwoorden (4)

Dode puntjes kringelen gauw in elkaar. En ook droog/pluizig haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe herken je dode puntjes?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet altijd even duidelijk te zien, maar meestal ziet je haar er wat droger/dorrer uit. Ook kan je soms letterlijk zien dat de puntjes van je haar gespleten zijn in twee of meer haartjes, vooral bij je nekhaar.
Klitten in je haar. Voornamelijk dames zijn hier erg bekend mee. Zeker met een winderige dag of een trui met een wat hogere kraag krijg je al snel klitten in je haar. Met name de plekken waar je haar het meeste last heeft van wrijving heeft het zwaar te verduren. Droog en uitgedroogd haar klit sneller. Dit komt omdat de haarschubben dan wat meer open staan en niet zo glad zijn. Ze blijven snel achter elkaar hangen en als er eenmaal wat haren in elkaar blijven hangen zal de rest snel volgen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Statisch haar zal namelijk ook sneller klitten. Je haar minder statisch maken kan door bijvoorbeeld een goede, voedende, hydraterende shampoo te gebruiken en je haar te kammen met een borstel van nylon of varkenshaar. Ook kun je wat haarlak op je borstel spuiten en daar dan je haar mee kammen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De volgende factoren kunnen de kans op het ontstaan van klitten in je haar vergroten:
- Blonderen / verven
- Warm, droog weer
- Veel en vaak föhnen
- Lang en heet douchen
- Te kort vitamine B
- Te veel shampoo gebruiken (veel schuim is veel zeep en daarvan droogt je haar uit)
- Ruw je haar droog wrijven na het douchen
En vast nog veel meer.
Vooral je nekharen klitten veel, aangezien die bij de grens liggen en daarom wat dunner en minder stevig zijn.
En even wat extra, misschien overbodige informatie:
Het beste kun je met borstelen onderaan beginnen en als daar de klitten uit zijn een stukje daarboven beginnen en zo steeds verder naar boven. Anders druk je de klitten alleen maar sterker in elkaar. Maar misschien was je daar allang achter :)
Bij mij helpt het altijd om tijdens het douchen een lading crèmespoeling in mijn haar de doen (alleen niet op mijn hoofd zelf, bij mijn hoofdhuid, want daar wordt het anders overdag te snel vet).

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog een paar:
- Droge hoofdhuid
- Lang haar
- Te vaak borstelen
- Strakke elastiekjes (vooral die met zo'n metalen stukje)
Eigenlijk alles waar je haar snel beschadigd door raakt / waar je dode/gespleten haarpunten van krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het komt door SILICONEN OPBOUW denk ik!

Helaas ondervinden veel mensen (bewust of onbewust) hinder van siliconen. Dit komt doordat de stoffen als een beschermende mantel om de haren gaan liggen. Sommigen lossen slecht of moeilijk op met het wassen van je haar.
Hierdoor kunnen water en zuurstof op den niet meer bij de haren komen. Beschadigt haar knapt in eerste instantie erg op door het gebruik en ziet er supergezond uit. De schade wordt helaas vaak alleen verhuld maar verdwijnt niet. Ergere schade kan ontstaan! De gespleten haarpunten kleven mooi samen waardoor ze gezond lijken. Ze worden dan niet afgeknipt terwijl dat eigenlijk wel zou moeten. De schade verergert dan op den duur doordat de haarsplitten doortrekken naar boven toe. Ook de vochtigheid van de haar neemt af omdat water er moeilijker bij kan komen! Het haar kan uiteindelijk van binnen uit opdrogen.
Veel vrouwen begrijpen dit proces niet en gaan nog meer van deze producten gebruiken terwijl ze juist het haar even rust zouden moeten gunnen. Het haar wordt steeds meer futloos, droog en plat. Op den duur is er weinig meer mee te beginnen.
Een manier om dit tegen te gaan is door of te stoppen met producten die siliconen bevatten of door deze af te wisselen met producten zonder siliconen, zodat de beschermende laag af en toe weer even verwijderd wordt en er geen schadelijke opbouw plaatsvindt. Schrik niet wanneer je besluit silicoonloze producten te gaan gebruiken en je haar er in eerste instantie nog slechter uit gaat zien.

Er komt tevoorschijn wat al verstopt zat onder de siliconen beschermlaag.

Wanneer je besluit om de siliconen middelen helemaal te stoppen, is het belangrijk om daar iets anders tegen over te zetten, bijvoorbeeld een natuurlijke olie zoals verdunde Jojoba of amandel olie. Het haar moet immers wel zacht en gemakkelijk door te kammen blijven.