Wat te doen als je je wondje hebt opengekrabd?

Ik had dus een hele dikke puist die heb ik perongeluk opengekrabd. Toen kreeg ik een wondje, ik viel en het wondje ging ook open. Nu zit er een stomme zwarte vlek. Hoe krijg ik die weg????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (4)

De dag nadat je ijs op de bloeduitstorting hebt gelegd, kun je er een warmtepack op doen. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten uitzetten, waardoor de bloedcirculatie op de plek wordt verhoogd. Dit bevordert het genezingsproces. Heatpacks zijn verkrijgbaar in verschillende vormen: te verwarmen in water, te verwarmen in de magnetron of te verwarmen door het omklikken van een metalen plaatje in het heatpack. Je kunt ook een warmwaterzak vullen met heet water. Zorg voordat je deze op de huid plaatst wel dat hier een hoes of theedoek omheen zit, anders kan de huid verbranden.
Arnica zalf is een zalf die perfect is voor het snel laten genezen van blauwe plekken. Breng de zalf aan op de blauwe plek. Arnica is een natuurlijk middel, wat verkrijgbaar is bij de drogist en apotheek. Handig is om te zorgen dat je deze zalf altijd in huis hebt, bijvoorbeeld in je verbanddoos of medicijnkastje.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arnica mag niet op open wondjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Arnica is een middel waarvan de werking nog niets is aangetoond
Waarom dat dan in huis hebben.
Op open wonde nooit geen zalf opsmeren, omdat dit de wond afsluit van de buitenlucht die essentieel is voor het genezingsproces.
Zuurstofwater om het vuil uit de wonde te halen en te ontsmetten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit geen zalf is dus wel zalf ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit nooit geen zalf :-p
Je moet je wondjes altijd goed ontsmetten, en kusje van de mama kan ook helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu kan je daar niets meer aan doen, omdat het lichaam al zijn werk heeft gedaan door alles hermetisch af te sluiten en met het herstellingsproces te starten.
Wat je nog wel kunt doen is op passen dat de wond nier meer opengaat, indien ze wel opengaat, voorzichtig ontsmetten en kijken dat er geen ontsteking ontstaat. Dit zie je als rode verkleuring van het omliggende weefsel. Als het een beetje rood wordt is dat normaal.
Dus af blijven en het wat voorzichtig aan doen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu zit er een zwarte plek die wel dicht is, beschrijf je.
Dit is dan een korst. Die kun je in elk geval goed schoon houden en zorgen dat deze niet weer open gaat, bijvoorbeeld bij sporten afdekken.
En dan, geduld, tot het over is, weg is.

Als na verloop van tijd de wond op zich genezen is en er blijft een zwart plekje over, dan zit er wellicht iets onder de huid. Vaak trekt ook dat na verloop van tijd weg.