Wat zijn die hele kleine rode stipjes op mijn huid?

Ik heb een paar hele kleine rode stipjes op mijn borst en buik. Het lijken er meer te worden. Heb er verder geen last van. Heb het al langer dus heeft niet met de zon te maken.
Vraag me gewoon af wat het is? Beginnende moedervlekjes, gesprongen adertjes? Ze zijn te klein om er een duidelijke foto van te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.2K

Het beste antwoord

Jouw beschrijving lijkt op die van petechiën, oftewel puntbloedinkjes. Die worden veroorzaakt door hele kleine onderhuidse bloedingen. Het betekent dat de huid op die plekjes gekneusd is. Er kan een onderliggend probleem zijn, want een van de oorzaken ervan is een tekort aan bloedplaatjes. Als het er steeds meer worden moet je echt even naar de huisarts. Het kan ook door bepaalde medicijnen worden veroorzaakt, maar druk - door bijvoorbeeld een strakke broek - is ook een mogelijke reden. Als jij je verder goed voelt is er niks aan de hand. Om ze kwijt te raken zou je bijvoorbeeld lossere kledingstukken kunnen gaan dragen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moest ik ook aan denken, Amadea! VS: je kunt dit testen door te kijken of de rode plekjes wegdrukbaar zijn. Druk bijvoorbeeld met een glas (want dat is doorzichtig) op de huid op de plaats waar die rode stipjes zitten. Als de stipjes nog steeds zichtbaar zijn door het glas heen, zijn het waarschijnlijk petechiën. Kan komen door druk (bijvoorbeeld puntbloedingen in het gezicht na een zware bevalling door het persen) en sommige mensen hebben het ook gewoon sneller dan anderen. Vaak heb je dan ook snel blauwe plekken. Maar als je er geen oorzaak voor kunt bedenken en het wordt erger, dan inderdaad écht mee langs de huisarts gaan, want het kan ook een symptoom zijn van een onderliggend probleem.
Cryofiel
10 jaar geleden
Krijg je die niet sowieso bij het ouder worden?

Andere antwoorden (1)

Op dit moment worden landelijk meer mensen gemeld bij de huisarts met vlekjes.
Momenteel speelt mazelen en rubella in de bijdelgordel maar vlekjes worden gemeld ook als het deze ziektes niet zijn en ook elders in het land.
In de zomer gaan veel virussen rond en misschien hangt het hier mee samen.

Vooral even in de gaten houden en als het niet van zelf over gaat, toch naar de huisarts.