Is soda bijtend als je een wondje of wond hebt?

Dus soda wat je in je gootsteenkastje hebt staan. Als je dit oplost in lauw water, is dit bijtend/pijnlijk als je een wondje hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
90K

Antwoorden (3)

Nee helemaal niet. Sterker nog het is juist goed. Want het gaat ontstekingen tegen. Ik gebruik het tegenwoordig nog wel eens. Als je een splinter hebt die er niet uit wil. Of zo'n sneetje van papier wat ineens gaat ontsteken.

Van de site uit de bron:
"Wat kan ik zelf doen tegen een ontstoken vinger of teen?
De uitgelezen remedie tegen een ontstoken vinger- of teennagel is het nemen van sodabadjes. Wanneer je de huisarts bezoekt met een licht ontstoken vinger of teen, dan zal deze dit middel ook aanraden. Vooralsnog hoef je geen medicijnen voorgeschreven te krijgen.

Hoe maak ik een sodabadje?
Een sodabadje is simpel om te maken. Kook eerst wat water, voeg daar natuurzuivere soda aan toe. Een zakje sodakorrels is gewoon bij de drogist te koop. Voor een sodabadje voor een vinger of een teen is één eetlepel soda op 1 liter water voldoende.

Laat de soda in het kokend water oplossen en laat het afkoelen tot je er met je vinger of teen in kunt zonder deze te verbranden. Laat je teen of vinger twee maal per dag 10 minuten weken in een sodabadje en het ongemak zal in de meeste gevallen snel verdwijnen. Je kunt ook Biotex (wasmiddel) gebruiken in plaats van soda, dit werkt evengoed."
10 jaar geleden
Ja, alle vloeistoffen die niet overeenkomen met de natuurlijke eigenschappen van bloed "bijten".
Alleen fysiologisch zout (zoals toegediend via een infuus) bijt niet.
Alcohol 70% bijt echt, een sodabadje prikt meer dan het bijt.

Als je een wondje hebt dat schoon gemaakt moet worden, doe dat dan in de eerste plaats onder de kraan.
Als er vuil in zit (bijvoorbeeld straatvuil) of de wond is ontstoken dan kun je met een sodabadje proberen de wond schoon te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dit prikt niet. Ik heb erg last van eczeem en toen het ontstoken was deed ik mijn vinger (daar had ik het) in een sodabadje. Dit werkt ontsmettend. Het kan je huid wel een beetje uitdrogen, dus daardoor kan het erger worden. Als je niet te vaak een sodabadje neemt, zou dit niet zo erg zijn.