Kan je lenzen dragen met make-up?

Ik draag niet veel make-up, maar ik heb wel heel vaak dat er wat in mijn oog komt, en dan wrijf ik het er gewoon simpelweg uit. Maar binnenkort krijg ik lenzen en ik zou graag willen weten of je dan gewoon make-up kan dragen en wat doe je dan als je bijvoorbeeld iets in je oog krijgt?

Toegevoegd na 54 minuten:
Verder heb ik trouwens al heel erg last van traanogen, niet van hooikoorts of allergie of zo, maar ik heb gewoon altijd traanogen, met name als ik moe ben, en nies en alles. Hoe houd je daar rekening mee als je lenzen hebt én make-up wil dragen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

Het is zeker mogelijk om lenzen te dragen als je ook make-up op hebt. Er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten. Zo moet je zorgen dat de lenzen nooit in aanraking komen met de make-up. Je opticien kan je daar alles over vertellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, als je lenzen draagt wil dit niet zeggen dat je geen make-up mag dragen. Contactlenzen en make-up zijn allebei bedoeld om u er op uw mooist uit te laten zien. Meestal gaat dit hand in hand maar let hierbij wel op een paar eenvoudige regels:

Spuitbusproducten, zoals parfum, deodorant en haarlak, moeten worden aangebracht voordat u uw lenzen indoet. Gebruik handlotion pas nadat u uw lenzen hebt ingedaan.
Doe uw lenzen in voordat u make-up aanbrengt. Was uw handen en droog ze af voordat u uw contactlenzen vast pakt.
Als uw ogen gevoelig zijn, probeer dan hypoallergene make-up.
Als u eyeliner gebruikt, kies dan een zacht potlood. Die schilferen minder snel.
Breng make-up niet rechtstreeks aan op de ooglidranden (het vlakke gedeelte tussen de wimpers en de oogbal). Dat gedeelte bevat vetklieren die verstopt kunnen raken, met gerstekorrels of droge ogen als gevolg.
Breng geen producten met glitters aan rond de ogen. Glitters kunnen in uw ogen springen en krassen veroorzaken, vooral als ze onder de lens raken!
Make-up kan soms aan contactlenzen blijven plakken, waardoor het zicht onscherp wordt en uw ogen gaan jeuken en droog worden. Wrijf de contactlens voorzichtig tussen uw vingers om de make-up te verwijderen.
Doe uw lenzen uit voordat u uw make-up verwijdert. Vergeet niet eerst uw handen te wassen en af te drogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zet je lenzen in voor je aan je make-up begint. Zo zie je tenminste wat je doet en verpruts je je make-up niet wanneer je je lenzen inbrengt.
Ongeparfumeerde make-up is zachter voor je huid, maar ook voor je ogen.
Kijk ook uit naar het label 'hypoallergeen', wat betekent dat je weinig of geen kans maakt om allergisch te reageren op het product.
Een oogschaduw in crèmevorm hecht beter aan je huid dan een ronddwarrelend poeder. Een oogschaduwkorreltje op je lens is al voldoende om de hele dag in je ogen te lopen wrijven.
Scherp je oogpotlood geregeld, een botte, afgevlakte punt zou je oog kunnen raken wanneer je een lijntje tekent.
Waterproof mascara lost niet op in traanvocht, gebruik bij voorkeur een waterbestendige mascara in plaats van een waterproof mascara. Veel merken verkopen mascara’s die speciaal zijn ontworpen voor mensen die contactlenzen dragen.
Neem je lenzen uit voor je oogmake-up verwijdert. Breng voldoende démaquillant aan op een watje dat je een tiental seconden zachtjes tegen je oog duwt. De make-up die hierdoor op je wattenschijfje achterblijft, hoef je alvast niet met stevige, irriterende wrijfbewegingen weg te vegen.
Vervang je mascara maandelijks, en je oogschaduw halfjaarlijks, zodat bacteriën die zich op je schmink hebben genesteld niet de kans krijgen om je ogen te infecteren.
Trek geen potloodlijntje langs de binnenkant van je wimperlijn, enkel langs de buitenkant.
Gebruik geen glitters rond je ogen.
Breng mascara niet aan vanaf de wimperbasis, maar laat enkele millimeters vrij.
Verlengende en volumeboostende mascara bevatten minuscule partikels die zich op wimpers hechten, maar die ook wel eens in ogen durven belanden. Je kan deze mascaratypes dan ook beter vermijden en kiezen voor neutrale formules.
Vervang los poeder door compact poeder of een foundation met poederachtige finish.

Lenzen en make-up gaan dus samen, als je je aan bovenstaande regels houdt.

Toegevoegd na 42 minuten:
Traanogen kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, een veel voorkomende oorzaak is droge ogen, hiervoor zijn speciale oogdruppels verkrijgbaar, die in combinatie met lenzen gebruikt kunnen worden, helpt dit niet, vraag dan advies aan je huis- of oogarts, soms kan de opticien je ook hierbij van goed advies voorzien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kun je gewoon make up gebruiken als je lenzen draagt maar er kunnen 2 problemen zijn. Bepaalde stoffen in make-up kunnen misschien zo agressief zijn dat ze de lenzen kunnen aantasten, maar een veel meer voorkomend probleem zal zijn dat als jij gaat wrijven in je oog deeltjes van die make-up onder je lens komen en dit vreselijk kan gaan irriteren.

Je kunt het beste niet in je oog wrijven, maar zo wie zo nooit in je geïrriteerde oog, beter is in het andere oog te wrijven, daardoor gaan beide ogen tranen en kun je voorzichtig het geïrriteerde oog schoonmaken. Als je lenzen draagt moet je bij irritatie de lens verwijderen en zowel het oog als de lens schoonmaken. Dus probeer maar vast om niet in je oog te wrijven als je er iets in krijgt.
11 jaar geleden
Make-up kan je altijd dragen, wat voor lenzen dan ook! Ik raad wel aan om zachte lenzen te nemen en geen harde. Als er dan iets in je oog komt doet dat veel meer zeer. Met zachte lenzen kun je eigenlijk alles doen, die hebben de eigenschap om vuil af te voeren.