jazeker, de kracht van de zon is niet afhankelijk van de temperatuur.
11 jaar geleden
Ja hoor, kijk maar naar wintersporters. Die zijn vaak behoorlijk bruin als ze terugkomen van vakantie. Je wordt bruin van de uv straling die de zon produceert, niet van warmtestraling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Bij wintersport reflecteerd de zon ook via de sneeuw
Dat is natuurlijk afhankelijk zaken. Je wordt in principe gewoon bruin van de zon, echter, bij 5 graden zal het allergrootste deel van je lichaam met kleding bedekt zijn en dat deel wordt niet bruin.

Verder hangt het af van de hoek waarmee de zon instraalt.
Als het koud is door grote hoogte, bijv in de tropen boven op een berg, of er is veel weerkaatsing, zoals in de sneeuw worden lichaamsdelen die niet zijn bedekt gewoon bruin.

In de winter en op plaatsen waar de zon laag staat (zoals nu hier of nog erger in Noorwegen) wordt je nauwelijks bruin als het koud is maar dat door de lage stand van de zon waardoor hij weinig kracht heeft.