Hoe komt het dat creme in een tubetje of fles zelf omhoog komt?

ik heb al heel vaak meegemaakt dat als ik de dop van een tube of fles draai de inhoud zelf omhoog komt, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Door de luchtdruk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, zeker niet door de luchtdruk.
Onbewust knijp je een beetje in de tube of fles bij het openen. Daardoor komt het omhoog.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ervan uitgaande dat je niet in de tube knijpt, dat komt door de luchtdruk.
De druk in de tube is groter dan buiten de tube en zo komt de creme naar buiten. De creme is waarschijnlijk onder andere omstandigheden (druk) gemaakt en ingepakt.

Denk maar aan een fles cola die geschud is en wanneer je in het vliegtuig zit, dat is (ongeveer) hetzelfde. Ook gebeurd hetzelfde wanneer je bovenop een berg zit, daar is de lucht ijler en is de druk lager (toen spoot mijn creme uit de tube en waren de zakken chips opeens opgezet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De tube is dan te strak dichtgeperst of met teveel lucht bij in de tube. Je kunt het oplossen door niet aan de platte kant, maar als het ware aan de zijkant de tube iets in te duwen, vaak trekt de creme zich wee r iets terug.