Eigenlijk hebben mannen eeuwenlang lang haar en lange baarden gehad. In de Romeinse tijd waren er voor het eerst mannen met korte haren. In het leger moesten de mannen hun baard afscheren en hun haren kortknippen. Zo konden tegenstanders niet aan hun haren trekken tijdens de gevechten.

Handig
De Romeinen veroverden een groot gedeelte van de wereld en verspreidde daarmee het korte haar voor mannen. Voor veel volken werd kort haar gezien als beschaafd. Daarnaast bleek het voor meer beroepen handig te zijn om kort haar te hebben. Het zat nooit in de weg en werd minder snel vies!

De korte haardracht werd overgenomen door de Christenen, die zich vervolgens over de hele wereld verspreidden. In kolonies werd de inheemse bevolking geleerd om de westerse normen en waarden over te nemen. Want in de meeste culturen hadden de mannen gewoon natuurlijk lang haar.

Lang haar
Natuurlijk zijn er nog steeds culturen en volkeren waar mannen lang haar hebben. In Nederland was het in de jaren zeventig in om lange haren te hebben als man. En trouwens, vrouwen hebben tegenwoordig ook steeds vaker kort haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat mannen over het algemeen eerder naar de kapper gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
En dat doen ze omdat dat mode is, volgens mij al sinds de jaren '70.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de lolbroek aan vandaag?
Cryofiel
11 jaar geleden
Als vrouw ga je juist eerder (en dus vaker) naar de kapper. Het verschil is dat mannen er zo heel af en toe veel laten afknippen, terwijl vrouwen hun haar veel vaker laten verzorgen, waarbij er dan maar heel weinig wordt afgeknipt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zit wel wat in. Ze rennen over het algemeen sneller dan vrouwen, dus zijn dan ook eerder bij de kapper :p
(de meeste) mannen geven niet zoveel om hun kapsel dan vrouwen. Kort is makkelijk bij te houden en je hoeft er niet veel voor te doen smorgens.

Vrouwen daarin tegen willen mooi voor de dag komen en laten hun haren dus sneller lang groeien om er leuke dingen mee te doen. Het uiterlijk speelt dus een grote rol, koste wat kost :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben de tijd gehad van lang haar voor de mannen, daarna werd het steeds korter en kwam het haar met een scheiding aan een kant of juist precies in het midden, toen kwamen de beatles, met hun half lange haar, daarna weer kort, tot heel kort ( bebop) , dan ook nog even de skinhead's, hierna een allegaartje van van alles wat, tot paardestaart aan toe en nu zijn velen toch weer kaal, of half lang of zelfs lang haar.
En dit terwijl de vrouwen juist van lang haar ,naar redelijk kort haar ,naar lang haar zijn gegaan.
Momenteel is het verschil tussen de mannen en vrouwen wel heel erg groot.
Dus ja, alles is een kwestie van tijd en gewoonten
En oh ja, de korte baardjes komen weer in, zit ik even goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer hadden vrouwen 'redelijk kort haar' dan?
Mijn haar is heel lang,hangt op mijn middel,en ik wil er nog geen centimeter af hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurena, ergens gedurende mijn leven( ben al hartstikke oud ;-) , was kort haar voor vrouwen erg in, eerst was er toen pony, later werd het nog korter.
Maar wanneer dat was, pffffff, geen idee,